EPSI

Har de mest fornøyde bredbåndskundene for sjunde år på rad

Fra ett av Altibox' datasentere i Oslo.
Fra ett av Altibox' datasentere i Oslo. Bilde: Vegar Jansen, Tek.no
31. okt. 2016 - 13:32

Analyseselskapet EPSI Norge la i dag frem resultatene av sin kundetilfredshetsundersøkelse for telekombransjen, og undersøkelsen er ikke spesielt godt nytt for mange av aktørene i bransjen.

– Nordmenns tilfredshet med bredbåndsleverandørene er fortsatt lav, og ligger kun marginalt høyere enn hva tilfellet var i 2007, skriver EPSI i sin rapport.

De skriver videre at kundenes forventninger til bredbåndsselskapene har steget de siste par årene, men at produktkvaliteten likevel ifølge kundene er på samme nivå som før.

Altibox topper listen nok en gang

Én leverandør har imidlertid grunn til å slå seg selv på brystet – og det er Altibox. Selskapet topper listen over hvilke bredbåndsselskaper som har det mest fornøyde kundene, og det for sjuende år på rad. Årets score havnet på 71,4 prosent, ned med 0,3 poeng fra i fjor.

– Bredbåndsbransjen har vært preget av generelt lavere kundetilfredshet enn snittet i andre bransjer, og i år har bransjen samlet et noe svakere resultat enn i fjor. Tilfredsheten med Altibox er imidlertid stabil innen både internett og tv. Det vitner om at Altibox i større grad enn andre leverandører klarer å tilby kundene sine det de ønsker, skriver daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge i en pressemelding fra Lyse, selskapet som står bak Altibox-tjenesten. 

Klager på bredbåndet

Men selv om Altibox har grunn til å være fornøyd, er tilfredsheten med bredbåndsleverandørene generelt ganske dårlig. 

Verst er det med Homenet, som oppnådde en tilfredshetsscore på bare 61 poeng i årets undersøkelse, ned 7,4 poeng sammenlignet med fjoråret. Også Get gjør det dårlig, ned fra 62,8 poeng til 60,3 poeng i år. 

«Mange kunder omtaler sine bredbåndsleverandører på en negativ måte, og dette gjenspeiles i kundelojaliteten», skriver EPSI i sin rapport – og viser til at tilliten til enkelte av leverandørene er tynnslitt. Kun hver femte kunde vil anbefale sin bredbåndsleverandør til andre, og så mange som 20 prosent sier de antagelig vil bytte leverandør i løpet av det kommende året. Og hele 40 prosent av de spurte sier de omtaler bredbåndsleverandøren på en mer eller mindre negativ måte. 

Fiberkundene er de mest lojale, mens DSL- og koaks-kundene er misfornøyde.

Vårt søsternettsted Inside Telecom har mer fra EPSI-rapporten her » (abonnementstjeneste)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.