Et grønt rektangel preger den ny logoen.

HP kuttes i to

HPs nye profil avslørt

- Vi trengte en logo og et designspråk som er unik og definerende.

Med et halvt år igjen før hjørnestenen i Silicon Valley, Hewlett-Packard, brytes opp i to deler - er den nye grafiske profilen klar.

Konsernsjef Meg Whitman forklarer «tankene bak» den nye grafiske profilen og logoen i et blogginnlegg.

Les også: Bekrefter at HP deles opp

Grønn firkant

Logoen og det nye formspråket ble også presentert for de ansatte torsdag, for første gang.

- Ja, jeg vet det, den er annerledes. Det jeg elsker med vår nye logo er hvordan den skiller seg ut fra konkurrentene våres. Fargen vi valgte er ingen tilfeldighet. Jeg ønsker at vi skiller oss ut.

Hva det grønne rektangelet er ment å symbolisere er mer uklart. Fargen: I digi.no-redaksjonen fikk vi assosiasjoner til logoen gamle Siemens Nixdorf hadde på 1990-tallet.

Whitman skriver at for henne er det «enkeltheten» som utpeker seg.

Hun har svingt pisken og skapt ny giv i HP, ifølge norgessjefen

Fisjonen

Meg Whitman skal lede det bedriftsfokuserte Hewlett Packard Enterprise.
- Vi trengte en logo og et designspråk som er unik og definerende, skriver Meg Whitman i et blogginnlegg. Bilde: Imaginechina/Corbis/All Over Press
Whitman blir konsernsjef i nye «Hewlett Packard Enterprise», når fisjonen skjer innen utgangen av teknologigigantens regnskapsår. Det vil si en gang før oktober.

Selskapet hun skal lede skal selge servere og øvrige dataromsprodukter, programvare og tjenester til bedriftsmarkedet. Samtidig blir hun styreleder for det andre selskapet som skapes: HP Inc.

HP Inc. vil favne det forbrukerorienterte, som pc-er og printere. Her er det Dion Weisler som blir toppsjef, den nåværende lederen av HPs pc- og printdivisjon.

De to nye teknoselskapene vil begge omsette for rundt 50 milliarder dollar årlig. Begge blir blant de 50 største børsnoterte selskapene i USA.

Oppstykkingen skjer drøyt 75 år etter at teknologipioneren ble grunnlagt i Palo Alto av Bill Hewlett og Dave Packard i det som nå regnes som hjertet av Silicon Valley. I en garasje, hvor ellers.

HP kjøpte opp barndomsgarasjen for et millionbeløp i 2000

Til toppen