TELEKOM

Kjølemysteriet på Fornebu

Reservesystemet fungerte ikke som det skulle. Nkom: – Ble ikke varslet.

Telenor sliter med å finne den grunnleggende årsaken til kjølefeilen, som også slo ut systemet som skulle varsle myndighetene om hendelsen.
Telenor sliter med å finne den grunnleggende årsaken til kjølefeilen, som også slo ut systemet som skulle varsle myndighetene om hendelsen. Bilde: Espen Zachariassen
13. mai 2015 - 14:36

Telenor Norge jobber fremdeles med å finne den grunnleggende årsaken til at kritiske systemer for politi og taxi brøt sammen i forrige uke.

– Vi vet at feil i kjølesystemet førte til at datautstyret ble for varmt og slo seg av. Det skal det gjøre for ikke å bli ødelagt av overoppheting. Derimot vet vi ikke hvorfor kjølemaskinen sluttet å virke, sier kriseleder Lars Vågsdal til digi.no.

Les også: Nettbrett stanset togene

Stoppet telefoner

Feilen rammet utstyr som betjener systemer for geoposisjonering for drosjer og politi, samt Bank ID på mobil.

I tillegg stoppet systemet knyttet til politiets fellesnummer 02800, som sørger for å rute telefoner fra publikum til nærmeste politidistrikt, i forhold til hjemmeadresse eller basestasjon.

Nå jobber driftsavdelingen hos Telenor sammen med en underleverandør med å finne den såkalte rot-årsaken.

Reserve var ikke nok

Slike anlegg har som regel reserveforsyning, såkalt redundans, på strøm, kjøling og bredbåndslinjer for å redusere risikoen for driftsstans.

– Hva slags redundans er det på kjølingen i dette datasenteret?

– Det er reservekjøling, men hvorfor dette ikke fungerte som det skulle, vurderes fortsatt, svarer Vågsdal.

– Kan det da være snakk om grunnleggende feil i hvordan infrastrukturen i datasenteret er designet?

– Jeg kjenner ikke til hvordan dette er utformet, så det kan jeg ikke svare på.

Fra samme sted: Ny sjef - gammel kurs

Ny type feil

Nyere serverrom og datasentre har gjerne bedre redundans enn eldre.

Kriseleder Vågsdal er også IT-leder for Telenor Norge og kan bekrefte at det aktuelle senteret ikke er av den eldste sorten.

– Det ble oppgradert for ikke mange år siden og er et moderne anlegg, sier han.

Problemstillingen er ny for IT-lederen.

– Dette har jeg ikke opplevd tidligere, og jeg har jobbet i Telenor en del år. Uansett vet vi av erfaring at det tar tid å finne ut av feil på denne typen infrastruktur - hus, kraft og kjøling, som vi kaller det, sier Vågsdal.

Les også:  Millionbeløp til å avdekke falske basestasjoner

Fikk ikke varslet

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ble ikke varslet om denne hendelsen.

Årsaken er at varslingssystemet til Telenor også ble slått ut av den samme feilen.

– Dette er ikke mer komplisert enn en e-post som operasjonsleder hos Telenor benytter til å informere oss om slike situasjoner. Og serveren for den e-posttjenesten lå på det samme området som de andre systemene, sier seksjonssjef for sikkerhet og beredskap Rune Kanck hos Nkom.

Han har bedt om en hendelsesrapport om utfallet.

– Men vi ser ikke på dette som en stor hendelse, så det blir neppe snakk om noe form for sanksjoner i denne saken, sier han til digi.no.

Mer fra den kanten: Mobilnettet får egen strømmekanal

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra