Feil i distribusjonssystemet FIDO forsinker tog over hele landet mandag morgen. (Bilde: Per Ervland)

FIDO

Nettbrett stanser togene

Nytt kommunikasjonssystem streiker mandag morgen.

Det er forsinkelser på togtrafikken i store deler av landet på grunn av feil i det splitter nye kommunikasjonssystemet Fido.

– Feilsøking pågår, opplyser Jernbaneverket på Twitter.

Nettbrett

Fido er livslinjen mellom togfører og togleder.

Her får togførerne kjøreordre opp på skjermen på sine på nettbrett, men denne kommunikasjonslinjen fungerer ikke.

Dette er et nytt system som ble tatt i bruk 12. april, og nå har det sviktet.

Pressevakt Dag Svinsås bekrefter overfor digi.no at det ikke er noen reserveløsning, som en mobiltelefon, mellom togfører og togleder.

Bør leses: Forventer signalfeil i 15 år til

Ser ikke melding

– Problemet er at togleder ikke får bekreftet om toførerne mottar kjøreordrene eller ikke. Dermed kan ikke togene kjøre, forklarer Svinsås overfor digi.no

Til NRK sier pressevaktyen at man jobber på spreng for å finne feilen.

NSB opplyser at alle tog som hadde startet å kjøre fra sin utgangsstasjon da feilen skjedde, kan kjøre. Øvrige tog står stille.

Togselskapet ber passasjerer om å vurdere andre transportmidler, men sier de arbeider med å organisere alternativ transport.

Britisk ekspert: Nye signalanlegg kan bli mål for terrorister

Nettbrett hos togfører, Fido-systemet.
For én måned siden tok togførerne i bruk Fido, der de blant annet får kjøreordre inn på nettbrett. Ifølge Jernbaneverket er det ingen backupløsning på denne kommunikasjonen. Bilde: Pressefoto

Bedring

Feilmeldingen kom rundt kl. 07.30.

Rundt 08.30 skal det være bedring å spore, i det minste i Oslo.

– Situasjonen for togene i Oslo har bedret seg noe etter at kommunikasjonen fungerer bedre, men systemet er tregere enn normalt. Forsinkelser, opplyser Jernbaneverket på Twitter. Noe senere melder NSB at de fleste av togene kjører som normalt.

Ferdig i april

Distribusjonssystemet FIDO (Filtrert distribusjon av operative kunngjøringer) har vært i drift siden 12. april 2015.

Systemet er basert på en nettapplikasjon som gir informasjon om togfremføring og arbeid i spor.

Løsningen betyr en omlegging fra manuell distribusjon av papirer og dokumenter til en automatisert og målrettet elektronisk utsendelse av informasjon til PC eller nettbrett.

Les også: Nå blir det 4G på toget

Til toppen