iPhone 5 bidrar til betydelig økte markedsandeler for Apple i fjerde kvartal av 2012, men ikke helt på nivå med det som ble oppnådd i samme kvartal i 2011. (Bilde: Apple)

Kraftig vekst i iPhones markedsandel

Men ingen vokser raskere enn Huawei.

IDC kom i går med en foreløpig oversikt over salg og andeler i mobilmarkedet. Markedet for smartmobiler er det mest interessante. Derfor er disse tallene også gjengitt for seg i rapporten.

Globalt ble det levert 219,4 millioner smartmobiler i fjerde kvartal av 2012. Dette er 36,4 prosent mer enn i samme kvartal i 2011. Økningen er dermed mindre enn det IDC hadde forutsett, 39,5 prosent.

Fjerde kvartal er som alltid det beste kvartalet for salg av forbrukerelektronikk, og fjorårets var intet unntak. Det ble lever nesten 40 millioner flere smartmobiler i fjerde kvartal enn i tredje kvartal.

Smartmobilleveransene utgjorde 45,5 prosent av det totale mobilmarkedet, noe som ifølge IDC er ny rekord.

I løpet av hele 2012 ble det levert 545,2 millioner smartmobiler. Det er 10,2 prosent flere enn i 2011.

Den foreløpige rapporten fra IDC tar kun seg markedsandelene til de ulike leverandørene. Tall for de ulike plattformene kommer trolig ikke før i februar.

Som i tredje kvartal troner Samsung på toppen med en klar ledelse til Apple, med henholdsvis 29,0 og 21,8 prosent markedsandel. Ledelsen har blitt knappet betydelig inn i forhold til i tredje kvartal, da de tilsvarende tallene var 31,3 og 15,0 prosent.

Smartmobilmarkedet i fjerde kvartal 2012, sammenlignet med samme kvartal året før.
Smartmobilmarkedet i fjerde kvartal 2012, sammenlignet med samme kvartal året før. Bilde: IDC

Det at Apples markedsandel øker kraftig rett etter lanseringen av en ny iPhone-modell, er derimot helt ordinært. I den samme perioden i 2011, etter laseringen av iPhone 4S, økte Apple sin markedsandel fra 13,8 prosent i tredje kvartal til 23,0 prosent i fjerde kvartal. Markedsandelene til iPhone var i fjor mye lavere i andre og tredje kvartal enn i første og fjerde kvartal.

De tre neste plassene i IDC oversikt er mer overraskende.

Huawei har gått rett opp på tredje plass, fra en ikke oppgitt tidligere plassering et sted mellom plass seks og ti. Selskapet leverte i fjerde kvartal 89,5 prosent flere smartmobiler enn i samme kvartal i 2011. Veksten er dermed enda større enn veksten til Samsung, som i samme periode var på 76,0 prosent.

Også Sony har klatret opp blant topp fem og har sammen med Huawei skjøvet både RIM og HTC lenger ned på listen. ZTE har hatt en fjerde eller femte plass i hele 2012.

Nokia forsvant ut av topp fem i tredje kvartal og har ikke greid å komme inn igjen. Med 6,6 millioner leverte smartmobiler i fjerde kvartal (4,4 millioner med Windows Phone og 2,2 millioner med Symbian), mens ZTE leverte 9,5 millioner smartmobiler, er det fortsatt et stykke opp til femteplassen.

I de nyeste resultatene kan ikke Nokia helt bestemme seg for om de Series 40-baserte (S40) Asha-mobilene er smartmobiler eller ikke. Disse modellene er ikke oppgitt under punktet «Smart Devices volume» i den oppsummerende tabellen, men omtales som «full touch smartphones» andre steder i rapporten. Det finnes ingen entydig definisjon på hva som en egentlig smartmobil er, bortsett fra at den har mer funksjonalitet enn «vanlige mobiler».

Men S40, som har nesten fjorten år på baken, har ikke tidligere blitt regnet som noe smartmobil-operativsystem, og det er tydelig at IDC fortsatt ikke anser S40 som dette, siden Nokia leverte 9,3 millioner Asha-mobiler i fjerde kvartal 2012.

Ser man på fjoråret under ett, så er både Nokia, HTC og RIM med blant de fem ledende leverandørene av smartmobiler. Alle de tre, og også samlegruppen «Others», mistet betydelige markedsandeler fra 2011 til 2012. Ikke bare mislyktes de i å henge med markedsveksten. Også volumene gikk kraftig ned.

Det totale mobilmarkedet i 2012, sammenlignet med 2011.
Det totale mobilmarkedet i 2012, sammenlignet med 2011. Bilde: IDC

Samsung leverte derimot 129,1 prosent flere smartmobiler i 2012 enn i 2011. Apples vekst var på 46,9 prosent.

Hele mobilmarkedet

Fortsatt er det slik at mer enn halvparten av alle mobiltelefoner som leveres, er det som ofte kalles «feature phones», altså telefoner med enklere funksjonalitet enn det som kjennertegner smartmobiler.

Det totale mobilmarkedet i fjerde kvartal 2012, sammenlignet med samme kvartal året før.
Det totale mobilmarkedet i fjerde kvartal 2012, sammenlignet med samme kvartal året før. Bilde: IDC

Det er kun i smartmobildelen av markedet at det skjer en vekst. Det totale mobilmarkedet falt med 0,2 prosentpoeng til 1,7126 milliarder fra 2011 til 2012, selv om det var en vekst på 1,9 prosent fra fjerde kvartal i 2011 til fjerde kvartal i 2012.

Smartmobilmarkedet i fjerde kvartal 2012, sammenlignet med 2011.
Smartmobilmarkedet i fjerde kvartal 2012, sammenlignet med 2011. Bilde: IDC

Topp fem i 2012 er de samme selskapene som topp fem i 2011, men ZTE og LG har byttet plass. Også i det totale mobilmarkedet er Samsung en klar leder, mens Nokia er en enda klarere nummer to, med mer enn dobbelt så stor markedsandel som Apple, som igjen har mer enn dobbelt så stor markedsandel som ZTE, selv om Apple kun tilbyr smartmobiler.

    Les også:

Til toppen