Det er store forskjeller på app-bruken på iOS og Android. Det viser 2015-rapporten fra App Annie. Bildet viser Google Play på en Android-mobil. (Foto: H.Brombach)

App-markedet

Lastet ned mange flere Android-apper i fjor

Men iOS-brukerne legger igjen mye mer penger.

Til tross for at det i 2015 ble lastet ned dobbelt så mange apper fra Google Play som fra App Store, er det fortsatt slik at app-kundene legger igjen langt mer penger i Apples app-butikk enn i Googles. Dette skriver analyseselskapet App Annie i en rapport om app-markedet i 2015.

I rapporten vises det at det knapt har vært noen endringer i mengden av apper som årlig lastes ned fra App Store de to siste årene. Likevel har omsetningen blitt nesten doblet.

90 prosent av den totale omsetningsveksten i App Store i 2015 skyldes utviklingen i tre land, Kina, USA og Japan. Google tjener lite på den økte etterspørselen etter apper i Kina, da selskapet ikke tilbyr Google Play i dette landet.

Android-apper som omsettes via andre app-butikker enn Google Play, er tilsynelatende ikke inkludert i rapporten.

 

Henger bak

Nivået på app-omsetningen i Google Play henger tilsynelatende ett til to år bak omsetningen i App Store, men det siste året har Apples forsprang økt. App-omsetningen var 75 prosent høyere i App Store enn i Google Play i fjor, mens den var 70 prosent høyere i 2014.

90 prosent av app-omsetningen i Google Play kom fra spill. I App Store var andelen på 75 prosent.

Omsetning av apper i App Store og Google Play 2013 til 2015.
Omsetningen av apper i App Store og Google Play 2013 til 2015. Det er ikke oppgitt absolutte tall. I stedet tas det utgangspunkt i omsetningen i App Store i 2013. Bilde: App Annie

Svært mye av nedlastingsveksten i Google Play i 2015 stammer fra kommende markeder, hvorav landene Brasil, India, Indonesia, Tyrkia og Mexico stod for nesten halvparten av veksten.

Mest populært

Rapporten fra App Annie tar også for seg en rekke andre forhold, blant annet hva som har vært de mest populære appene og spillene.

De tre mest nedlastede appene, uavhengig av plattform, var gamle kjenninger som WhatsApp Messenger, Facebook Messenger og Facebook. De mest nedlastede spillene var Subway Surfers, Candy Crush Saga og Clash of Clans.

Ser man derimot på hvilke apper og spill som omsatte for mest penger, blir rekkefølgen en annen. Da ligger Spotify på topp, foran Skype-konkurrenten LINE og Pandora Radio. De mest lukrative spillene i 2015 var Clash of Clans, Monster Strike og Puzzle & Dragons.

De fleste av de mest populære spillene er tilgjengelige for både iOS og Android. Det er likevel betydelige forskjeller i hvilke apper og spill som brukes mest på de to plattformene. Tabellene nedenfor rangerer spill og apper etter antall månedlige, aktive brukere.

Mest brukte apper i 2015
De mest brukte appene og spillene i 2015. Klikk på illustrasjonen for å se større utgave. Bilde: App Annie
 

Det som kanskje er mest overraskende, er at en rekke apper fra Google når så høyt opp på listen over de mest brukte iOS-appene, mens de er helt fraværende på topp ti blant Android-brukerne.

App Annie gir ingen forklaring på dette, men det kan være at mange forhåndsinstallerte apper ikke blir regnet med. For heller ikke Apples mest brukte apper, slik som Safari og Maps, er med i rangeringen.

Kategorier

Etter spill, er det apper i kategoriene foto&video, underholdning, sosiale nettverk og livstil som har blitt lastet mest ned av iOS-brukere. Android-brukerne har litt andre interesser. Riktignok ligger også her spill på topp, men de fem øverste kategoriene består ellers av verktøy, kommunikasjon, fotografi og underholdning.

Bortsett fra spill, er sosiale nettverk, musikk, underholdning og utdanning de kategoriene hvor omsetningen er størst i App Store. I Google Play følges spill av kategoriene kommunikasjon, sosiale apper, verktøy og underholdning.

Tallene til App Annie stammer fra sporing av mer enn 1 millioner apper fra mer enn 500 000 utgivere. Selskapet oppgir at 94 av de 100 største utgiverne er medlemmer. Windows Phone er ikke nevnt i rapporten.

Til toppen