Mølleåsen tunnel mellom Kambo og Moss er blant tunnelene hvor det skal bli langt bedre mobildekning. (Bilde: Harald Brombach)

Jernbaneverket

Lover bedre mobildekning på Østfoldbanen

Nå står tunnelene for tur.

Samferdselsdepartementet gjorde det i dag kjent at det er satt av 20 millioner kroner på Jernbaneverkets budsjett for å bedre mobil- og internettdekning på Østfoldbanen. Disse pengene skal brukes på tiltak i til sammen ni tunneler som alle er lengre enn 500 meter.

– Å etablere mobil- og internettdekning i de lengste tunnelene på Østfoldbanen vil bidra til en bedre reisehverdag for arbeidspendlere og andre togreisende. Tiltaket vil forhåpentlig gjøre at flere velger å reise med tog, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Samarbeid

De kommende tiltakene er en del av et samarbeid mellom Telenor, Jernbaneverket og NSB for å forbedre mobil- og internettdekning for de togreisende. I dette samarbeidet har Jernbaneverket ansvaret for dekningen i tunnelene, NSB i togene og Telenor for resten.

– Jeg tror at kollektivtransport vil få god hjelp av digitaliseringen i årene framover. Å sitte med laptop eller nettbrett gjør at du kan arbeide eller surfe på nett. Da blir tiden mer verdifull sammenliknet med å kjøre bil. Togreiser er kanskje aller mest egnet for arbeid eller surfing på nett. Kupeene har i det store og hele bedre komfort enn buss, T-bane og trikk, sier Solvik-Olsen.

Ni tunneler

Tunnelene som er berørt er disse:

  • Bekkelagstunnelen (i Oslo)
  • Finstad tunnel (mellom Ski og Ås ved Holstad)
  • Kjølstad tunnel A (mellom Ski og Ås ved Slørstad)
  • Kjølstad tunnel B (mellom Ski og Ås ved Slørstad)
  • Stavengåsen tunnel (mellom Hølen og Kambo)
  • Mølleåsen tunnel (rett nord for Moss)
  • Fredrikstad tunnel
  • Sorgenfri tunnel (mellom Berg og Halden)
  • Remmen tunnel (rett før Halden)
  • Full dekning på toget kan koste 1,5 milliarder 
Til toppen