Macbook Air flyr ikke av hyllene

Selger dårlig tross lekkert ytre. Nå får designmaskinen betegnelsen «teknologiflopp».

Apple er selskapet som kanskje mer enn noen annen har lykkes med pent design som en drivende kraft for å selge teknologiprodukter.

Samtidig er flere av produktene deres ment for det såkalte luksussegmentet, gruppen som tar seg råd til det lille ekstra.

En av de fremste representantene for slike produkter er Macbook Air, Apples tynneste bærbare datamaskin, der kassen er skåret ut av en massiv blokk med aluminium.

Apple har ikke gått ut med offisielle salgstall for designmaskinen, der toppmodellen koster over 20.000 kroner.

Ved lansering tidligere i år stusset mange over at den hadde så få tilkoblingsmuligheter. Maskinen hadde kun én USB-port og manglet både utgang til vanlig nettverkskabel og optisk cd-/dvd-stasjon.

Etter at de første entusiastene gjorde sine innkjøp har Macbook Air falt stadig lengre ned på nettbutikken Amazons toppliste, der den for tiden ligger på en 52. plass.

Ifølge det amerikanske tidsskriftet Fortune gjør dette at produktet fortjener en tredjeplass på listen over årets verste teknologiflopper.

Apples Mac-maskiner har ifølge analyseselskapet IT Research slitt med å kapre nye markedsandeler i Skandinavia de senere årene.

En svensk Apple-forhandler som IDG har pratet med forklarer den sviktende interessen med manglende funksjoner.

- Macbook Air er jo svært begrenset funksjonsmessig og min erfaring er at mange som kjøpte denne bærbare maskinen ble skuffet. De hadde nok for eksempel ikke klart for seg hvor begrensende det er med bare én USB-port, sier Paul Wolters til idg.se.

Macbook Air er ikke vond å se på, men et pent design er ikke alt.
Macbook Air er ikke vond å se på, men et pent design er ikke alt.

Wolters uttaler at det er påfallende hvor stor hypen var før Air ble lansert, sammenlignet med hvor få som faktisk endte opp med å kjøpe den senere.

    Les også:

Til toppen