Coppell's Richard Lee Elementary School i Texas er en av de første skolene som har tatt i bruk IBM Watson Element for Educators. (Bilde: Scanpix)

IBM Watson Element for Educators

IBM vil gjøre lærerne til helter. Lanserer Watson-drevet app for utdanningssektoren

IBM satser sterkt på sin Watson-teknologi for kunstig intelligens og maskinlæring, og har blant annet fokusert på bruk av teknologien innenfor helse – som for å persontilpasse kreftbehandling. Utdanningssektoren er et annet satsningsområde for Watson-teknologien.

Nina Wilhelmsen, direktør for Software group i IBM Norge.
Nina Wilhelmsen, direktør for Software group i IBM Norge. Foto: IBM/Annette Kongsmark

Nylig lanserte IBM en helt ny app, IBM Watson Element for Educators, som skal hjelpe lærere å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev.

Appen er den første som er lansert under paraplyen MobileFirst for iOS, som springer ut av samarbeidet mellom IBM og Apple som ble annonsert i 2014. Dermed finnes appen også kun til Apples iOS-operativsystem. 

–  IBM introduserte i slutten av 2015 det vi kaller den kognitive æraen. I forbindelse med det introduserte vi også systemer som evner å forstå data, resonnere og lære gjennom naturlig språk. IBM Watson er en av hovedkomponentene og selve motoren i den kognitive epoken vi går inn i, forklarer Nina Wilhelmsen, direktør for Software group i IBM Norge. 

Hun forteller at første skritt var å ta i bruk Watson innenfor helse, men at de nå med Watson Element for Educators tar teknologien videre også til utdanningssektoren. 

Skal gjøre det mulig for lærerne å forstå elevene bedre

Prinsippene bak Watson Element for Educators er ifølge Wilhelmsen de samme som innenfor helse – nemlig at man skal kunne samle inn data og tolke disse dataene slik at man på en best mulig måte kan tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Jo mer data man får om eleven, og jo mer eleven utvikler seg, jo smartere blir systemet.

IBMs system skal ta med seg data om eleven helt fra barnehagen og fremover mot høyskole. Dermed kan man se hvilke preferanser hver enkelt elev har, og hvilke læringsformer som egner seg for eleven. På den måten skal det bli enklere å tilpasse undervisningen, blant annet ved at man kan lage et tilpasset undervisningsopplegg som følger et tempo og har en progresjon som passer best mulig for eleven. 

– Hva slags type data er det snakk om å samle inn, og hva kan det brukes til?

– Du vil få tilgang til hele datasettet. Det kan være ting eleven er opptatt av, sykdommer eleven har, hvorfor man er borte fra skolen, eller ting av sosial karakter – som om eleven blir mobbet. Det er mange ting som påvirker læringssituasjonen. Bare det å vite at eleven er opptatt av fotball eller natur, er kreativ, og så videre er nyttig, sier Wilhelmsem. Annen relevant informasjon kan være for eksempel resultater fra prøver og oppgaver.

Løsningen er laget for iOS og iPad.
Løsningen er laget for iOS og iPad. Foto: IBM

Watsons kunstige intelligens vil så hjelpe læreren med å navigere i all den informasjonen som finnes, og man kan fylle på med mer data underveis mens man snakker med eleven – for eksempel ved å kjøre en quiz eller lignende. 

– Læreren vil få opp en datagenerert profil av eleven, med interesser, ulike statuser, helse, miljømessige faktorer, samt språklige og kulturelle forskjeller – altså et helhetlig bilde. Så kan man zoome inn på eleven, på et fagområde, en klasse, en skole eller et fylke.

I tillegg vil lærere også få tilgang til et bibliotek med læringserfaring og materiell, slik at man for eksempel kan dele gode erfaringer som er gjort internasjonalt. Dette kan for eksempel være hvordan det er best å tilrettelegge undervisningen for noen med en bestemt sykdom. 

– Det er nesten som en slags delingsøkonomi for lærere, forklarer Wilhelmsen.

Trenger en politisk debatt i Norge

Når det er snakk om å samle inn store mengder data om enkeltpersoner kommer selvfølgelig spørsmålet om personvern inn. Wilhelmsen sier det er helt avgjørende å få avklart disse spørsmålene før man eventuelt tar i bruk denne typen løsninger her i Norge, og at en del ting må forankres politisk.

– Personvern og sikkerhet er helt avgjørende for hvordan man går fremover. Noen av de tingene er det naturlig at det blir en politisk debatt om her i Norge. Men hele løsningen er bygget for å ivareta sikkerheten for den enkelte – og sørge for at elevene kommer læringsmessig i flytsonen.

Foreløpig er det ingen konkrete planer om å ta appen i bruk her i Norge, siden appen nettopp er lansert.

– Men vi har mange diskusjoner med aktører i Norge på forskjellige nivåer. Vi er i møte med politikere og utdanningsdirektoratet, samt med flere EdTech-aktører. Dette er ikke noe IBM skal gjøre alene, det blir et samarbeid mellom flere aktører som skal inngå i et samarbeid, avslutter Wilhelmsen.

I USA har appen blitt tatt i bruk av blant annet en barneskole i Texas. 

Skal samle 100 000 norske elever til dobbelttime i programmering:
På bare fem dager har 30 000 barn meldt seg på opplegget til Kodetimen »

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)
Til toppen