Gammel logo (øverst) og ny. I den nye skriften (fonten heter Segoe) er kilen i den første o-en borte, mens ligaturen mellom f-en og t-en er bevart. Det er første gang Microsoft legger et symbol i sin logo.

Microsoft bytter logo

Den nye logoen signaliserer gjenbruk.

Den offisielle Microsoft-bloggen varslet i går en «new look» i form av en ny logo for selskapet, i forkant av høstens store lanseringer (Windows 8, Windows 8 Phone, ny Office og så videre).

Den forrige logoen er fra 1987 og har følgelig vart i 25 år.

– Bølgen av nye lanseringer er ikke bare en oppdatering av våre mest populære produkter. Den representerer også en ny æra for Microsoft. Derfor bør også vår logo friskes opp for visuelt å understreke denne nye begynnelsen, heter det i Microsofts begrunnelse.

Den nye logoen omfatter et symbol som spiller på et kjent tema. Skriften bygger på fonten Segoe, den samme som Microsoft anvender i sin markedsføring. Merk hvordan ligaturen mellom de to siste bokstavene er videreført i den nye logoen.

Nettstedet Neowin.net peker på at symbolet i den nye logoen ble brukt i 1995, i forbindelse med tv-reklame rundt lanseringen av Windows 95.

På Youtube er det lagt ut to reklamesnutter for Windows 95 der symbolet er brukt, se henholdsvis Windows 95 Commercial og Windows 95 Commercial #2.

Det er med andre ord gjenbruk som karakteriserer Microsofts nye logo, av henholdsvis et 17 år gammelt symbol og en font hentet fra Microsofts reklamemal.

Til toppen