Microsoft har forenklet og i praksis obfuskert deler av regnskapet sitt, men investorene liker utviklingen. (Bilde: Ted S. Warren, AP via NTB scanpix)

Microsofts overskudd dekker opp fjorårets stygge tap

Solid vekst på mange områder, men mobilsatsingen er en katastrofe.

Aksjekursen er opp 4,14 prosent etter at Microsoft tirsdag la fram bedre regnskapstall enn ventet. Perioden omfatter kvartalet fram til 30. juni, det fjerde og siste i selskapets avvikende regnskapsår (fiskalåret 2016).

I kvartalet fikk de et overskudd på 3,1 milliarder dollar av en omsetning på 20,6 milliarder dollar. Interessant nok er overskuddet i samme størrelsesorden som det enorme underskuddet Microsoft noterte for ett år siden, etter en ellevill nedskrivning av stort sett hele Nokia-oppkjøpet.

Regnskapsåret 2016 blir nå gjort opp med et overskudd på 16,8 milliarder dollar av en omsetning på 85,3 milliarder dollar.

Vokser i skyen

Azure er området som virkelig utpeker seg. Inntektene fra skyplattformen er opp 102 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Forbruket av datakraft de leier ut er tilsvarende mer enn doblet.

Men de faktiske salgstallene blir ikke oppgitt. I stedet er Azure klumpet sammen med mye annet.

Selskapet melder at cloud-området nå har en årlige «run rate» eller fremskutt årlig inntjening på mer enn 12,1 milliarder dollar (opp fra 8 milliarder i fjor på samme tid). Det uttalte målet er heve inntjeningen her til 20 milliarder dollar årlig innen to år.

VERDT Å MERKE SEG: IBM gjør også et byks i nettskyen

Slik går butikken

I fjor endret Microsoft måten de rapporterer tallene ved å legge om fra fem til tre forretningsområder. En forenkling, som pakker flere produkter inn i hver regnskapspost.

Dermed er det også blitt vanskeligere å følge utviklingen til hvert enkelt produkt, for det er ikke alt som fremgår av regnskapet, bare et utvalg.

(For eksempel er det allment kjent at Microsoft tjener milliarder på patentporteføljen sin ved at de får inntekter fra leverandører av utstyr med det konkurrerende operativsystemet Android, uten at disse inntektene på noe vis synes i regnskapet.)

Intelligent cloud – opp 7 prosent

Azure-tjenestene sorterer under posten «Intelligent cloud». Men det gjør også en del serverprogramvare installert lokalt, i skyen eller hybrid, samt også enterprise-tjenester. Eksempler er Windows Server, SQL Server, Visual Studio, samt konsulent-businessen deres.

Forretningsområdet omsatte samlet for 6,7 milliarder dollar siste kvartal, opp 7 prosent. Det er Azure som trekker opp. Serverproduktene og de andre skytjenester er opp mer nøkterne 5 prosent.

Productivity and business processes – opp 5 prosent

Dette andre forretningsområdet omfatter Office, Office 365-tjenestene (abonnement) og relaterte produkter. Her økte omsetningen fem prosent til 7 milliarder dollar.

Bedriftsabonnement på Office 365 økte inntjeningen med 54 prosent i kvartalet, mens forbrukerutgaven økte 19 prosent. Bortfall av inntekter fra volumlisensiering trekker ned.

More personal computing – ned 4 prosent

Det tredje og siste forretningsområder omfatter Windows, spillkonsollen Xbox, mobile enheter som Lumia-telefonene, Surface-serien av nettbrett og nettjenester som Bing-søk (annonser).

Inntektene falt fire prosent til 8,9 milliarder dollar.

Uten det miserable mobilsalget (mer om det lenger ned) ville det blitt vekst her også. Også Xbox-konsollsalget har falt noe grunnet færre enheter solgt og lavere priser, selv om det er vekst i salget av innhold til plattformen.

Surface-omsetningen økte derimot 9 prosent. Antall enheter blir ikke oppgitt, men Microsoft skriver at veksten drives av Surface Pro 4 og Surface Book.

Salg av Windows OEM non-Pro (ferdig installert på nye pc-er) økte med 27 prosent. Tilsvarende for Pro-utgaven ga en mer nøktern vekst på 2 prosent.

Fordi Windows 10 er tett integrert med Microsofts egen søkemotor (Bing) økte inntektene fra søkemotorannonser 16 prosent.

Bunnen falt ut av Lumia-salget

I negativ retning må nevnes den katastrofale satsingen på mobiltelefoner. Det har hittil påført Microsoft et tap på minst 10 milliarder dollar. Med et omsetningsfall siste kvartal på 71 prosent har bunnen virkelig falt ut av mobilsalget. Her er strategien som kjent lagt om, så dette kommer ikke som en overraskelse.

Microsoft har vært tydelige på at de ønsker å fortsette å satse på mobiltelefoner, men satsingen blir mindre enn før. Det har vært antydet at 2016 blir et hvileår, og at de først en gang til neste år kommer med noe nytt og spennende.

LES DENNE: Feil at Microsoft slutter med mobiltelefoner

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)
Til toppen