CRM levert som tjenester i skyen har ført Salesforce.com opp blant verdens ti største programvarehus. Nå skal de ha takket nei til et bud fra Microsoft.

- Microsofts kjøp av Salesforce.com gikk i vasken

Prisen skal ha blitt for høy.

Microsoft var i langt fremskredne forhandlinger om å kjøpe Salesforce.com i våres. Partene kom imidlertidig ikke til enighet og diskusjonene er ikke tatt opp igjen, meldte det amerikanske mediekonsernet CNBC før helgen.

Ryktene om kjøp av markedslederen innen CRM, eller systemer for kundehåndtering, har svirret den siste tiden.

Les også: Salesforce stiger på oppkjøpsrykte

- Prisen ble for høy

Med en markedsverdi som har krøpet stadig nærmere 50 milliarder dollar var Microsoft regnet som en av få aktuelle kandidater med nok økonomiske muskler.

Microsoft var villig til å legge 55 milliarder dollar på bordet, godt over halvparten av IT-gigantens kontantbeholdning, men Salesforce-gründer og –toppsjef Marc Benioff skal ha forlangt så mye som 70 milliarder dollar, ifølge kildene til CNBC.

Markedsleder

Det skal følgelig ha vært uenighet om pris som veltet oppkjøpet, som hvis det hadde blitt gjennomført ville vært tidenes største oppkjøp av et programvareselskap.

Benioff brøt ut av Oracle og ble nettskypioner med oppstarten av Salesforce i 1999. Selskapet leder an med 16 prosent av CRM-markedet mot SAP sine 13 prosent, Oracle sine 10 prosent og Microsofts 7 prosent, ifølge tall fra analyseselskapet Gartner.

Les også: Oracle binder seg til Salesforce i ni år

Salesforce.com med hovedkvarter i San Francisco er en av verdens 10 største programvarehus med en årsomsetning på 4,1 milliarder dollar og rundt 13.000 ansatte.

Vekstkometen har trass sine vel 16 år på baken aldri gått med overskudd.

Til toppen