Steve Ballmer og ledelsbeslutninger under hans regjeringstid får sterk kritikk av sine egne i en bredt anlagt featuresak i tidsskriftet Vanity Fair.

Microsofts oppskrift på fiasko?

- Deres mest destruktive prosess.

Det anerkjente tidsskriftet Vanity Fair har gjort et dypdykk i Microsoft, for å finne årsakene til det de kaller selskapets «tapte tiår».

Med henvisning til tapte muligheter på 2000-tallet, tegnes et svært ufordelaktig bilde av programvaregigantens bedriftskultur.

«Utrolig tåpelige ledelsesbeslutninger» i perioden etter at Steve Ballmer overtok som konsernsjef, beskrives i magasinets august-utgave som et skoleeksempel på fallgruvene som kan oppstå etter suksess.

Status i dag er at ett enkelt Apple-produkt, smarttelefonen iPhone, alene omsetter for mer enn hele Microsoft til sammen.

Destruktiv prosess

Etter flere dusin intervjuer med tidligere og nåværende Microsoft-ansatte, avslører den prisbelønnede journalisten Kurt Eichenwald en ordning som skal fungere som gift i arbeidsmiljøet: Intern rangering av ansatte med karaktergivning.

Alle Microsoft-enheter tvinges til å bedømme staben. Uavhengig av faktiske kvalifikasjoner eller bidrag blir en viss prosent av de ansatte klassifisert med merkelapper som best ytelse, god ytelse, middelmådig og dårlig. Ordningen blir kalt «stack ranking», skriver Vanity Fair i utdraget fra den kommende artikkelen.

- Absolutt alle jeg intervjuet beskrev karaktergivningen som den mest destruktive prosessen i Microsoft, og noe som har fått et utall ansatte til å slutte, skriver Eichenwald.

Bedømmingen av egne ansatte skal ifølge magasinet ha vært ødeleggende for Microsofts evne til å drive innovasjon.

- [Ordningen] får ansatte til å konkurrere mot hverandre i stedet for å konkurrere med andre selskaper, sier en tidligere programvareutvikler i Microsoft til bladet.

Forspranget som Microsoft hadde (men senere mistet) med Windows CE for håndholdte enheter, blir i saken forklart med byråkrati. Et annet eksempel på feilgrep skal ha vært at Bill Gates allerede i 1998 stanset arbeidet med en ebokleser, angivelig for brukergrensesnittet ikke lignet Windows.

Tapt tiår?

En ting som ikke fremgår av Vanity Fairs smakebit på den kommende artikkelen, er en nærmere forklaring på bruken av begrepet Microsofts «tapte tiår».

Programvaregiganten har utvilsomt gått glipp av noen muligheter, men mange vil være uenige i at 2000-tallet skal ha gått så dårlig for dem.

Nettopp i denne perioden lanserte de Windows XP, en fantastisk suksess – som selv nærmere elleve år senere er verdens nest mest brukte operativsystem (bare slått av Windows 7). På samme tid lanserte de første utgave av Sharepoint, og har gjort enorme fremskritt innen ERP og CRM, ja egentlig det meste på serversiden. Office-divisjonen fortsetter å selge i bøtter og spann, for ikke å nevne den dominerende posisjonen de maktet å få med spillkonsollen Xbox.

    Les også:

Til toppen