Mobilt bredbånd dyrest for bedrifter

Private betaler langt mindre per overført megabyte, viser tall fra Post- og teletilsynet.

Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet la i går fram statistikk for det norske markedet for tele- og internettjenester, Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester 2008 (pdf), også kalt «ekommarkedet».

– To trender i ekommarkedet peker seg ut som sentrale utviklingstrekk de seneste månedene: konvergens og økt etterspørsel etter mobile kommunikasjonsløsninger, heter det i rapporten.

Tallene viser at mobilt bredbånd øker kraftig i Norge, særlig blant private. Både omsetning og antall abonnementer er i sterkt vekst.

Fra 2007 til 2008 økte det samlede antall abonnementer på mobilt bredbånd med 186 prosent, til 266 060. Tallet på bedriftsabonnementer økte med 104 prosent til 117 769 – altså en dobling – mens tallet på private abonnementer økte med 319 prosent til 148 291 – mer enn firedobling.

Disse abonnementene ga tilbyderne – i all hovedsak Telenor, Netcom og Ice.net – en omsetning på 496 millioner kroner, 81 prosent mer enn i 2007.

Fordelingen av denne omsetningen på private og bedrifter er svært interessant. På pressekonferansen viste Jensen denne grafiske framstillingen:

Bedrifter står altså for 22 prosent av den samlede trafikken, men for 60 prosent av den samlede omsetningen.

– Totalomsetningen per megabyte utgjør 0,10 kroner i privatmarkedet og 0,52 kroner i bedriftsmarkedet, konstaterer Jensen.

Den samlede trafikken ble nesten firedoblet fra 2007 til 2008, fra 640 000 gigabyte til over 2,5 millioner.

– Gjennomsnittlig overført datamengde per privatkunde ligger mellom 2,2 og 2,3 gigabyte per måned mot utgangen av 2008. Tilsvarende tall for bedriftskunder er mellom 0,5 og 0,6 gigabyte, heter det i rapporten.

Om fordelingen av abonnementer per tilbyder heter det følgende:

– Ved utgangen av 2008 hadde Telenor 59,6 prosent av abonnentene, mens NetCom hadde 26,5 prosent og Ice 11,6 prosent. Antall abonnement for mobilt bredbånd økte sterkt i 2008. Telenor tok om lag 70 prosent av denne økningen. Privatkundene utgjør om lag 49 prosent av kundene i Telenor. Tilsvarende andel for NetCom og Ice er henholdsvis 65 prosent og 67 prosent.

    Les også:

Til toppen