IBM Global Financing hevder Vegdirektoratets heving av Autopass-kontrakten er ugyldig og at honorarer for prosjekt og drift derfor må utbetales umiddelbart. (Bilde: Scanpix)

AUTOPASS

Nå begynner pengekrangelen om Autopass

IBM krever betalt.

IBM krever at Vegdirektoratet betaler for arbeid som er utført i bompengeprosjektet Autopass Grindgut.

Oppdragsgiveren sa i sommer stopp og sa opp kontrakten med IBM, angivelig fordi IBM ikke leverte som avtalt.

Leverandøren aksepterer ikke oppsigelsen og kommer nå med økonomiske motkrav.

Les mer:

Nytt it-system skal gi kortere nedbetalingstid på bompengefinansierte veier 

Vegvesenet skroter IBMs bompengeløsning 

IBM og Statens vegvesen krever erstatning av hverandre 

Finansiering

Prosjektet til 190 millioner skulle betales av bilistene gjennom innkreving av bompenger.

Her valgte partene å benytte IBMs egen finansieringstjeneste kalt IBM Global Financing (IGF).

Den divisjonen sørger for at IBM som leverandør får betalt, mens Vegdirektoratet/bompengeselskapene får spredt den økonomiske belastningen over flere år.

Kontrakten innebar å gjøre løsningen ferdig omtrent nå, samt drift i fire år frem til 2018.

Les også: – Slipp til basestasjonene

Feil grunnlag

Partene har allerede varslet hverandre om at de vurderer erstatningskrav, og det kommer til å dreie seg om mer enn verdien av kontrakten.

Nå kommer også IGF med krav om å få penger. Argumentasjonen er som følger:

  • Vegdirektoratet sa opp kontrakten med IBM og stoppet alle betalinger.
  • Kontrakten er imidlertid sagt opp på uberettiget grunnlag.
  • Derfor er utbetalingene stoppet på feil grunnlag.
  • Da åpner finansieringsavtalen for at IGF kan si opp denne avtalen og kreve inn sine utestående beløp.

Digi.no har fått innsyn i korrespondansen i saken, men ikke de konkrete beløpene det er snakk om.

I et brev datert 5. august, signert Asbjørn Søgstad, varsles det at flere krav kan komme fra den kanten.

Så du denne? Denne kan få store muligheter i Europa

Taus om pengene

Digi.no spurt IBM om hvor mye penger det er snakk om.

I tillegg har vi bedt om å få stille Søgstad noen spørsmål for å utdype temaet.

– IBM ønsker ikke å kommentere saken ytterligere, og viser til vår tidligere oversendte uttalelse, lyder svaret fra kommunikasjonsdirektør Otto Backer Solberg.

I denne tidligere uttalelsen heter det blant annet:

"IBM har innfridd alle kontraktfestede forpliktelser og har presentert en rekke konkrete planer for å imøtekomme kundens forventninger, og skape fremdrift i prosjektet. Vi er grunnleggende uenige i at Statens Vegvesen har rett til å heve avtalen basert på situasjonen, og vurderer mulige rettslige steg knyttet til dette."

Les gjerne: Sentralisering sparer masse energi

Avviser kravet

Hos Statens Vegvesen/Vegdirektoratet får vi en forklaring på hvordan IGF skulle finansiere utviklings- og driftsdelen av prosjektet for bompengeselskapene - som du nettopp har lest lenger opp i teksten.

Men direktør Jane Bordal vil ikke bidra med opplysninger om hvor mye penger forholdet med IGF handler om.

Overfor IGF er hun klar på at det ikke blir aktuelt å betale en eneste krone. Det kommer frem i svaret hun har sendt IGF 13. august. Her står Vegdirektoratet fast på det ikke foreligger noen betalingsplikt og avviser kravet.

Bordal avslutter brevet slik:

"Som det fremgår av hevingsbrevet vil SVV kreve full erstatning av IBM. SVV jobber med erstatningsberegningen og vil komme tilbake til IBM når denne foreligger".

Så du denne? VW krevde taushet om sikkerhetshull i to år

Til toppen