Dette er ikke greit lenger: I løpet av kort tid vil sider som bruker fullskjerms-bannere nedprioriteres i søkeresultatene. (Foto: Google)

google

Nå er Google lei app-bannere

Setter foten ned for fullskjerms-popup.

Det er ingen hemmelighet at annonser på weben ofte kan være plagsomme, og noe av det mer irriterende er når man surfer på smartmobilen, klikker på et søkeresultat og får først opp et banner som dekker hele skjermen og maser om å installere sidens dedikerte app.

Og det er lett å kjenne seg igjen i hvor vrient det kan være å bli kvitt disse, der stengeknappen gjerne er vanskelig å trykke på.

Nå skal Google forsøke å rydde opp i dette. Selskapet skriver at deres analyser viser at slike annonser ikke gir en god søkeopplevelse og at det kan være frustrerende for brukere.

Les også: Nå må nettstedet gjøres mobilvennlig

Fra og med i dag skal Google altså oppdatere sine krav for hva som utgjør gode, mobilvennlige sider. Utviklerne kan selv sjekke sine sider via dette verktøyet.

Om to måneder

Fra og med 1. november vil sider som viser store app-bannere som skjuler store deler av det faktiske innholdet ikke anses som mobilvennlige. Dermed vil disse sidene falle på søkeresultater og bli mindre synlige.

Google presiserer at de ikke vil bannlyse app-bannere helt, og bannere som kun vises på øverste del av skjermen vil fortsatt aksepteres. Essensen er at innholdet i selve siden må være synlig, skriver Google.

Les også: De aller fleste apper samler inn informasjon om barn

Om ikke annet er det altså et lite skritt i retning ryddigere og penere mobil-web.

Til toppen