Om det ikke akkurat blir helt slik, så kan det nye annonseformatet fra Cxense gi en viss 3D-opplevelse av produktene det annonseres for. (Bilde: Cxense)

Nå kommer 3D-annonsene

Mer oppsiktsvekkende og mindre forstyrrende, lover norske Cxense.

En utfordring med nettannonser er å finne den riktige balansen. Er annonsene for dempet, vil mange ikke legge merke til dem. Studier viser at mange ikke engang har hatt øynene rettet mot annonsene på en side. Dette kalles i blant for «banner blindness».

Alternativet er annonser som oppleves som så støyende, visuelt eller til og med lyd, at nettleserbrukerne installerer løsninger som sørger for at annonser, både de «usynlige» og de støyende, blokkeres.

Dette er et problem både for annonsører og nettstedene som er finansiert av nettopp nettannonser.

Denne uken presenterte norske Cxense det selskapet mener er et helt nytt annonseformat som virkelig skal kunne bli lagt merke til av leserne, uten å ødelegge brukeropplevelsen med for eksempel blinking eller lyd. Det dreier seg en form for 3D-animasjoner som gjør det mulig for produkter og bilder å rotere og kommet «ut av skjermen», uten å bruke kreve store ressurser fra nettleser og maskinvare.

3D-annonsene til Cxense, som du kan se et eksempel på nedenfor, tar i bruk en teknikk som på noen måter minner om «parallax scrolling», noe som egentlig vil si at bakgrunnsbildet beveges langsommere enn forgrunnsbildet når websiden rulles oppover eller nedover. Dette for å skape en følelse av dybde. Det er mange nettsteder som bruker varianter av dette. Dybdefølelsen er også til stede i annonseløsningen til Cxense, men teknikken som brukes er ikke helt den samme.

I 3D-annonsene bruker man en rekke bilder av det samme objektet, hvor bildene viser objektet fra ulike vikling. Ved å tilpasse hvilket bilde som vises til bevegelsen av siden, oppnår man 3D-effekten.








– Målet vårt med denne typen annonser er å få noe bevegelse i sidesynet, slik at man trekker blikket mot annonsen, uten at annonsen tar over hele siden eller er forstyrrende på en annen måte, forteller sjefsarkitekt i Cxense, Stein Danielsen, til digi.no. Annonsen holder seg i ro så lenge siden ikke beveges.

Stein Danielsen i Cxense forklarer hvordan den nye 3D-annonsen er laget.
Stein Danielsen i Cxense forklarer hvordan den nye 3D-annonsen er laget. Bilde: Cxense
– Samtidig er 3D en god måte å få vist frem produktet bedre for de annonsørene som selger fysiske produkter, ved at man kan se produktet fra litt forskjellige vinkler, mener Danielsen, som ikke har sett slike teknikker bli brukt i annonsesammenheng tidligere.

En annen fordel med løsningen, er at den er svært lett. På klientsiden er den kun basert på standard webteknologier som HTML, CSS og JavaScript, og består i praksis bare av bildene som skal vises, samt en JavaScript-fil på omtrent hundre linjer. Den avhenger altså ikke av digre JavaScript-biblioteker som både tar lang tid å laste ned og ofte er tunge å kjøre.

– CPU-bruken her er minimal. Annonsene i seg selv kan man bestemme hvor store skal være (i kilobyte) ved å stille inn ønsket antall frames, kvalitet (vi bruker lossy PNG med pngquant) og oppløsning, forklarer Danielsen.

Målet er løsningen skal kunne fungere på alle typer enheter, inkludert mobiler, nettbrett, spillkonsoller, etc. Eksempel i artikkelen, som vi har lånt fra en kampanjeside hos Cxense, er såpass stort at det ikke er egnet for mobiler. Derfor vises det heller ikke på slike enheter.

Danielsen forteller at Cxense også vurderte andre tekniske løsninger, som Flash, WebGL og Canvas med egen 3D-kode. Men alle hadde betydelige ulemper, spesielt på mobile enheter.

– WebGL er en ny teknologi, men bruker både en del CPU og batterikapasitet under visning, noe vi ikke ønsker å plage sluttbrukerne med. Opptegning av selve 3D-objektet blir heller ikke like pent med WebGL som når vi bruker Blender eller Modo for pre-rendering. Med Canvas og egen 3D-kode er problemet det samme, men med enda mer bruk av CPU og batterikapasitet, siden man ikke bruker 3D-maskinvaren i enheter, opplyser Danielsen.

Den grunnleggende problemet med Flash er at det som kjent ikke støttes av de fleste mobile enheter.

Slik lages den
Når annonsen lages, pre-rendres den først i et 3D-program, slik som Modo eller Blender, i de vinklene som trengs.

– Typisk rendrer vi i noen timer for å få det perfektet resultatet. Output fra programmet er et sett med bilder fra forskjellige vinkler, som er det som gir parallax-effekten. Bildene legges i vårt verktøy, som setter dem samme og gjør en analyse av bildet for effektiv komprimering. Output fra dette verktøyet igjen, legges inn i vår annonseserver for levering. JavaScript i annonsetaggen leverer den ønskede effekten ute i nettleseren, forklarer Danielsen.

I en undersøkelse Cxense har gjort blant 260 ledere innen nettpublisering, oppgir 77 prosent interesse for å selge og vise 3D-annonser på sine nettsteder, så lenge de ikke er til bry for utgiverne eller annonsørene deres. Dersom annonsørene også er interessert, kan man regne med å se slike annonser på nettsteder i tiden framover.

Hva sluttbrukerne mener om det nye formatet, er det mulig å si noe om i kommentarfeltet nedenfor.

    Les også:
Til toppen