Tilleggsutstyr som denne mikrofonenheten til Samsung, er ikke å få tak til alle telefontyper og kan gi utfordringer for Group talk i oppstarten. (Foto: Group talk)

Nå kommer radio i mobilnettet

Push to talk-tjeneste etableres i Norge.

Svenske Group talk har sluppet det som ser ut til å være den første profesjonelle push to talk-tjenesten i Norden. Profesjonell ved at den er myntet på bedriftsmarkedet. Push to talk (PTT) innebærer at du bruker mobiltelefonen som en radio over mobilt og fast bredbånd. Løsningen skal fungere sømløst hvis du beveger deg fra mobillinje til en wifi-sone.

Knapp på skjermen
Hver bruker laster ned en PTT-app til smarttelefonen og får der oversikt over medarbeidere som er registrert i sitt nettverk. Du kaller opp én eller flere kolleger i gruppen ved å holde inne en taleknapp på mobilen, på skjermen eller med en egen tilkoblet mikrofonenhet.

Gammelt nytt
«Jammen, dette er jo gammelt nytt» tenker mange når de leser dette.

Det er sant.

PTT har eksistert lenge og brukes flittig blant annet i USA og Asia. Men så langt har det vært smått i Norge og nabolandene.

Kom gjerne med egne erfaringer i kommentarfeltet.

– Løsningen vår var klar allerede i 2006, men vi var nok litt for optimistiske med hvor rask utbyggingen av 3G og 4G ville skje. Løsningen krever såpass linjer for å unngå for mye forsinkelse, sier den norske sjefen Knut Kjeksrud - så langt den eneste medarbeideren hos Group talk her til lands.

Voip
Prinsippet for PTT er den samme som enhver annen samtaleløsning over internett, såkalt Voice over internet protocol (Voip): Du kan snakke med hvem som helst over nettet, men er avhengig av at mottakeren benytter den samme løsningen.

Mobilapp-en benytter en talekodek for VoIP som ingeniørene i Sverige har utviklet.

– Under tale bruker løsningen en datastrøm på ca. 25 Kbit/s, så vi vil hevde at den er gjerrig på databruk, sier administrerende direktør Magnus Hedberg hos Group talk AB.

Group talk og toppsjef Magnus Hedberg måtte vente til 3G og 4G var mer utbygget før dees teknologi kunne tas i bruk.
Group talk og toppsjef Magnus Hedberg måtte vente til 3G og 4G var mer utbygget før dees teknologi kunne tas i bruk. Bilde: Group talk

Selskapet er en spinoff av svenske Fjord Network på begynnelsen av 2000-tallet, der kjernevirksomheten var ip-basert telefoni. Group talk ble kjøpt opp av Satpoint i 2011, en større aktør innen kommunikasjon og IT for maritim sektor.

Kobler mobil og VHF
Målgruppen for «mobilradioen» er transport- og sikkerhetsselskaper og andre virksomheter med behov for én-til-flere-kommunikasjon. Og mobilløsningen kan kombineres med tradisjonell radiokommunikasjon som VHF, UHF og Tetra-samband. Dette fikk flyselskapet SAS til å bite på. Selskapet er blant pilotbrukerne og har kombinert ordinær radio-kommunikasjon med PTT.

SAS bet på
Ifølge en ferdigformulert suksess-historie fra leverandør og kunde hadde SAS behov for mer effektiv kommunikasjon mellom kabinpersonale og bakkemannskap for å redusere «turn around»-tiden mellom landing og take off.

Bakkemannskap bruker vanlig radio, men kabinpersonale bruker smarttelefon og slipper dermed å håndtere flere enheter.

Selskapet har brukt løsningen siden 2006 og har nå 5000 brukere ved 32 flyplasser i Norge, Sverige og Danmark. Ifølge SAS’ egen beskrivelse har PTT-løsningen bidratt til å øke punktligheten.

Mangler utstyr
Foreløpig er leverandøren tilbakeholden om responsen etter åpningen i Norge.
– Vi har flere mulige avtaler på gang, er hva den norske Group talk-sjefen vil røpe foreløpig.

– Hva er målet for den norske virksomheten?
– I første omgang skal vi sjekke interessen i markedet og finne ut i hvilke bransjer dette har størst interesse, svarer Knut Kjeksrud.

Løsningen er klargjort for telefoner med Android og iOS operativsystemer

Mangel på tilleggsutstyr kan by på utfordringer i oppstarten.
– Det finnes ikke eksternt mikrofonutstyr til alle de ulike typene smarttelefoner, forklarer Kjeksrud.

Les også: Mye bedre lyd i mobilen

Lever ikke lenge
Hvordan reagerer eiere av mobilnett på en slik tjeneste som er avhengig av deres infrastruktur?
Telenor oppgir at selskapet selv har testet ut PTT uten å kommersialisere noen tjeneste.

– Vårt fokus er å modernisere eksisterende voice-tjeneste, etter som den har kortere setuptid, bedre lyd, bedre dekning og batterikapasitet, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri hos Telenor Norge.

– Slike tjenester dukker opp med jevne mellomrom, men de pleier å forsvinne igjen ganske raskt, er hennes erfaring.

Artikkelen har blitt oppdatert med en kommentar fra Telenor Norge.

    Les også:

Til toppen