Nå lanseres Husbankens nye tjeneste. Derfor tok det så lang tid

 

Fra og med onsdag kan alle søke om både startlån og tilskudd til boligkjøp digitalt i Husbanken.

 - Nå er det slutt på at man må møte opp på boligkontoret i kommunen. Hverdagen blir litt enklere når man kan søke om lån hjemme, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H).

Lanseringen er en del av Husbanken sitt moderniseringsprogram som ble påbegynt i 2012.

- Diverse utfordringer

Når startlånet digitaliseres, forenkles også søknadsprosessen for søkerne, mener Husbanken.

Opplysninger som finnes i offentlige registre hentes nå inn automatisk. Da slipper søkeren å fylle inn informasjon som staten allerede sitter på.

- Der har man møtte på diverse utfordringer. De viktigste og vanskeligste har vært knyttet til det å få lov til samle inn informasjon fra det offentlige. Det er ikke sånn at NAV eller skattemyndighetene bare gir fra seg informasjon om brukerne til andre statlige organer, sier avdelingsdirektør, Anders Jørgensen, for IT-utvikling i Husbanken til digi.no.

Han kan fortelle at mye av infrastrukturen rundt systemet har vært bygd opp tidligere.

Gjør startlån tilgjengelig

- Så det tekniske utfordringene har ikke vært så store. Det har derimot handlet om å få standardisert diverse prosesser, sier han.

De nye nettbaserte tjenestene gjør det mulig å søke lån i Husbanken med mobilen.

Startlån og tilskudd er virkemidler kommunene kan bruke for å hjelpe de som er vanskeligstilte ut av leiemarkedet og inn i egen bolig.

- Det har derfor vært et stort fokus på det å gjøre dette så tilgjengelig som mulig for målgruppen, sier Jørgensen.

Digital modning

At det har tatt så langt tid å få på plass en digital løsning skyldes treg modning i offentlig sektor, ifølge IT-utviklingsdirektøren.

- Men det har skjedd en del ting de siste to årene som gjør at vi er på rett vei. Husbanken har lenge hatt en søknadsløsning for startlån på nett, men denne har vært preget av «skjema på nett», uten forhåndsfylt informasjon. Og har dermed har den vært svært lite brukt, sier han til digi.no.

Den nye e-søknaden har vært testet ut i sju kommuner. Erfaringene til Husbanken er gode.

Andelen elektroniske søknader i testkommunene har vært på mellom 70 og 80 prosent.

- Skal vi lykkes med å lage gode digitale tjenester til innbyggerne, må vi bygge bro mellom stat og kommune. Husbanken går her foran og utvikler en løsning som hele kommunesektoren kan benytte, sier kommunal- og moderniseringsminister Sanner (H). 

 

Til toppen