WEBTEKNOLOGIER

Nå skal weben få 3D-lyd

Nødvendig for å skape en skikkelig VR-opplevelse.

Romlig lyd er en vesentlig faktor ved VR-opplevelsen.
Romlig lyd er en vesentlig faktor ved VR-opplevelsen. Bilde: Colourbox/Lev Dolgachov
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
26. juli 2016 - 11:29

Google kunngjorde i går utgivelsen av Omnitone, et JavaScript-basert programvarebibliotek for gjengivelse av spatial audio, eller 3D-lyd. Omnitone skal fungere på tvers av flere moderne nettlesere da alle de nødvendige byggesteinene er en del av den kommende Web Audio API, som allerede støttes av de fleste moderne nettlesere.

VR

Hovedhensikten med spatial audio i websammenheng er å kunne gjøre virtuell virkelighet-opplevelser i nettleseren mer komplette, som et tillegg til arbeidet som foregår innen WebVR-prosjektet.

Ifølge Google inneholder opptak i AmbiX-formatet, som er målet for Omnitone-dekoderen, fire lydkanaler som er kodet ved hjelp av en surroundlyd-teknikk som kalles for Ambisonics.

Diagrammet over hvordan Omnitone-dekoderen fungerer. <i>Foto: Google</i>
Diagrammet over hvordan Omnitone-dekoderen fungerer. Foto: Google

Denne støtter lydkilder i alle retninger, ikke bare i horisontalplanet. Med Omnitone brukes et sett med åtte virtuelle høyttalere, som skaper lyden som gjengis binauralt slik at man opplever en romfølelse når lyden spilles av via vanlige hodetelefoner. 

Lyden som spilles av for brukeren, vil avhenge av retningen, som hentes fra orienteringssensorer i for eksempel VR-briller eller smartmobiler. Flere detaljer om teknologien er oppgitt i dette blogginnlegget.

Et par demoer er tilgjengelige her. De fungerer i alle fall i pc-utgaver av Chrome. Retningen kan bestemmes ved å dra skjermbildet rundt med musen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra