App-en Mitt oppdrag har gitt solid uttelling for liten innsats, ifølge politiet selv. (Foto: Faksimile Politiforum)

DIGITALSTATEN

Noen ekstra kodelinjer ga Politiet den beste IT-løsningen

Nå leter staten etter oppskriften på de beste prosjektene.

Politiet har tatt i bruk en nye app kalt "Mitt oppdrag" over hele landet, med stor suksess.

Den var på plass med noen få ekstra linjer med kode og kostet 200.000 kroner.

Kontrasten er stor til det skrinlagte Merverdiprogrammet til 2,4 milliarder kroner.

Les mer: Slik blir det moderne Politi-Norge

Snuoperasjon

Joda, her er det bare snakk om en enkelt applikasjon, mens det store programmet skulle snu en hel etat over til en kunnskapsorganisasjon.

Men den illustrerer den snuoperasjonen som hele statsforvaltningen prøver å få til:

Kutte ut de store langvarige IT-programmene og heller satse på mer fortløpende oppstart av løsninger og arbeidsmetoder som fungerer - og som gir arbeidsmessige og gjerne økonomiske gevinster.

Les mer: Nå lover han fart på digitaliseringen

Rett kurs

Dokumentasjon og forbedring av responstiden var en del av den store omleggingen i politiet. I arbeidet med å få til en løsning for dette, tok kreative hoder et par skritt ekstra ot utviklet app-en "Mitt oppdrag".

Den gir patruljer og operasjonssentral oversikt over innholdet i et oppdrag, hvor de skal og hvilke politiressurser som finnes i nærheten.

I tillegg til å dokumentere responstiden, viser pilotforsøk at den gir raskere respons på oppdrag, ifølge Politiforum.

Det handler blant annet om at kartløsningen er bedre og dermed setter patruljen på rett kurs.

– Denne løsningen ble laget med noen ekstra kodelinjer for et par hundre tusen kroner, sier fagdirektør Frede Wiberg Hermansen i Politidirektoratet.

Han bidro med etatens IT-erfaringer på et seminar hos Difi og KMD mandag. Hovedspørsmålet var "Er de store digitaliseringsprosjektenes tid forbi?"

Les også: Gjør helt om på politiets store IT-prosjekt

Frede Hermasnen, POD
Frede Wiberg Hermansen hos Politidirektoratet advarer mot at IT-prosjektene blir så store at fallhøyden blir for stor. Bilde: Espen Zachariassen

Trenden

Trenden i IT-leveransene nå er å splitte prosjektene opp i små fortløpende leveranser av løsninger som fungerer.

Offentlig sektor ønsker å henge seg på den utviklingen, men det tar tid å snu store organisasjoner.

IT-minister Jan Tore Sanner har flagget en slik utvikling, og KMD og Difi følger opp med å samle erfaringer fra forvaltningen.

Les mer: Metoder og løsninger

Ytterligheter

Politiet er et konkret eksempel på en snuoperasjon. Merverdiprogrammet ble for stort og tungt. Det ble for mye å gape over på en gang.

– Med for store prosjekter, risikerer du at det går så mye prestisje i det hele at fallhøyden blir for stor. Det blir "too big to fail", sier Hermansen.

Han og kollegene i Politidirektoratet har ennå ikke funnet ut hva som er rett metode for etaten, men noen erfaringer er høstet:

Store prosjekter er ikke nødvendigvis feil, men de er vanskeligere å gjennomføre. Og de skal ofte dekke for mange behov - scopet blir for stort, som det kalles.

Den andre ytterligheten er Mitt oppdrag-appen, som hadde et par formål og ble fikset på kort tid for en rimelig penge.

– Den gir kjempeverdi og er den beste IT-løsningen i politiets historie, sier Hermansen.

Så du denne? Stor fremgang for kunstig intelligens

Til toppen