Mer enn 10 prosent av norske arbeidstakere har mer enn åtte IT-løsninger i gang for å gjøre jobben sin. (Foto: Colourbox)

TIDSTYVER

Noen må forholde seg til mer enn åtte IT-systemer på jobben

Og de snakker ikke sammen.

Halvparten av norske arbeidstakere må forholde seg til mer enn tre datasystemer for å få jobben gjort.

Drøyt 12 prosent styrer med mer enn åtte systemer.

Det viser en undersøkelse Infact har foretatt for Virtual Works.

Les også: Gir nytt liv til brukte pc-er

Tidstyv

Den avdekker at en tredel bruker mellom 10 og 30 minutter daglig på å søke etter dokumenter de trenger for å gjøre jobben sin.

Drøyt 11 prosent oppgir at de bruker mer enn en halvtime, mens en liten andel mer enn en time.

De mange ulike systemene er ofte nødvendige for å utføre jobben, men samkjøres ikke for å effektivisere arbeidsoppgavene.

Les gjerne: – Dobbel ytelse, dobbelt så effektiv

Diagram for antall it-løsninger på jobben.
Denne grafen illustrerer hvor mange ulike IT-systemer noen arbeidstakere må forholde seg til. Bilde: Grafikk: Kjersti Magnussen

Privat og offentlig

Forskjellene mellom offentlig og privat sektor med hensyn til antall løsninger og tapt arbeidstid er ikke store, ifølge undersøkelsen.

Den ble gjennomført i et utvalg på 1008 personer over hele landet i juni.

Så du denne? Vil sette i gang med «5G» i løpet av to år

Til toppen