HØY TEMPERATUR: Messeområdet lå ved parken Greenpoint i Brooklyn. Her fikk norske teknologihåp presentere seg under åpen himmel, varmt vær og med skyhøy luftfuktighet!
Pitchekonkurransen trakk fulle hus.
Disse svenske, finske og norske selskapene representerte Norden på Northside-festivalen.
Teknologidirektør Vilhelm Vardøy fra Xeneta forteller hva sanntidsinformasjon om conteinerfrakt betyr i innsparinger for kundene.

KOMMENTAR: IT-oppstartsbedrifter

Nordiske teknologi-håp invaderte glovarme Brooklyn

REISEBREV: Visste du at Norden nå er det hippeste som er i verdensmetropolen? Flere bør dra ut og prøve seg, mener Fredrik Syversen i IKT-Norge.

Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling, IKT Norge.
Fredrik Syversen er direktør for næringsutvikling i IKT-Norge. Bilde: IKT Norge
Målet for reisen var å selge inn norsk og nordisk teknologi under Northside-festivalen i Brooklyn. Det er en lillebror til den mer kjente South by Southwest-konferansen i Austin, Texas. Vi hadde med oss fire norske oppstartsbedrifter. Mer om disse lenger ned.

Det begynte bra. Vi landet til 32 varmegrader og nærmere 100 prosent luftfuktighet. Man blir ør av sånt. Derfor var det ekstra hyggelig at nestlederen ved det norske generalkonsulatet, Eiler Fleischer, åpnet sitt hjem for en sammenkomst for oss norske, der vi fikk invitere med våre amerikanske venner.

Det er et stort norsk næringslivmiljø i New York City. Og den første kvelden fikk vi møte selve spydspissen, det internasjonalt anerkjente arkitekturselskapet Snøhetta og lederen Craig Dykers. Bak opplegget sto generalkonsulatet i New York, Oslo Business Region, MashUp og oss i IKT-Norge.

Konkurranse

Under festivaldagene torsdag og fredag i forrige uke ble selskapene og norsk teknologi presentert for et amerikansk og internasjonalt publikum. De fikk vise seg fram både med stand på messe og viktigst av alt – en nordisk «pitch battle» der norske Xeneta, Vidflow og Filmgrail deltok.

Konkurransen var lagt opp slik at selskapene fikk tre minutter hver på å presenterte seg, og hvilke problemer deres produkter kan løse. Juryen besto av frem personer fra oppstartmiljøet i New York og venture kapital-selskaper.

Her ble det presentert veldig mye spennende. Kort beskrivelse følger:

Fra Finland:

Thingsee: Dette er en fysisk dings med tilhørende skybasert utviklingsmiljø. Enheten har en rekke sensorer som registrerer blant annet fart, vind, temperatur, GPS og så videre. Formålet er å gjøre tingenes internett-løsninger så billig at små- og mellomstore bedrifter raskt kan utvikle egne løsninger.

You-app: En sosial app som lar deg endre livsvaner med tips og råd gjort på en smart måte. Løsningen er basert på det de selv kaller mikroendringer, altså enkle små oppgaver som får deg til å enten spise sunnere, trene mer og andre atferdsendringer. De har allerede kjendiskokken Jamie Oliver med på laget og har hentet inn over en halv million dollar i risikokapital.

Myontec: Dette selskapet har laget et fysisk plagg, nærmest en smart underbukse, som måler musklene dine på ulike måter. De sikter mot det profesjonelle sportsmarkedet og ishockey er området de så langt har kunder fra. Men de tenker seg at dette passer alle som er over middel interessert i sport og ønsker data om egen muskulatur.

Fra Sverige:

Flic: De har allerede skapt overskrifter ved å hente over 800.000 dollar fra folkefinaniseringstjenesten Indiegogo. Kort fortalt lager de smarte knapper, som knyttes til mobiltelefonen din. En knapp kan eksempelvis festes på et bilde. Et trykk og så ringer du opp personen på bildet.

Acast: Enkelt forklart ser dette selskapet seg for å være et Spotify for podcaster. Løsningen legger til rette for avspilling og betaling av profesjonelle podcast-tjenester. De går allerede med overskudd og får stor oppmerksomhet i markedet.

Closr: Selskapet utvikler et CRM-verktøy basert på dine personlige kontaktlister. Målet er å knytte kontakter med sosial informasjon som enkelt kan benyttes fra mobilen.

Fra Norge:

Xeneta: Selskapet ønsker å bidra til åpenhet i en av verdens mest kritiske og minst gjennomsikte industrier, nemlig konteinershipping. Shippingselskapene kan anonymt legge inn prisene de har fått oppgitt. Ved hjelp av big data-analyse kan disse sammenlignes med snittpris i markedet for å finne prisledere.

Filmgrail: Tar mål av seg å gi brukerne den perfekte opplevelsen ved filmvalg. For å få til dette vedlikeholder de en egen database der filmene tagges etter hva slags elementer de inneholder. Løsningen gir informasjon på tvers av alle leverandører av strømming, tv eller kino.

Vidflow: Strømmetjenesten har verdens største lisensierte bibliotek av musikkvideo, etter at de i 2014 ble den første aktøren til å lande lisensavtaler med de tre største plateselskapene Universial, Sony og Warner Music. Men de er også i forhandlinger med hundretalls indielabler. Selskapet ble i fjor det høyest folkefinansiert norske tilfellet hittil, da de i forbindelse med Oslo Innovation Week hentet inn hele 1,3 millioner kroner via FundedByMe.com.

Les også: Vidflow skal bringe MTV-følelsen tilbake

Kite: Selskapet var selv ikke med i konkurransen, men gründer Trond Werner Hansen lanserte sin løsning og deltok i ulike paneler. Kite er en sosial nyhetsapp som forsøker å gi den ultimate brukeropplevelsen basert på åpne webgrensesnitt. Trond har bakgrunn som tidligere sjefdesigner i Opera Software.

Svenske Flic ble utropt som vinner av konkurransen. Dermed sikret de seg returbilletter til New York og tre netter på hotell.

Jeg synes ofte det er sært at vi lager slike konkurranser mellom gründere. Dette er folk som ofrer liv og helse for å oppnå suksess med sine ideer og selskaper. På den annen side gir dette en attraktiv ramme, som skaper blest og kan få inn investorer, kunder og partnere under et arrangement.

Slik sett lykkes vi godt med over 150 mennesker til stede i salen. Og en god del var nettopp investorer. At Flic stakk av seieren var heller ingen stor overraskelse. De har et lettfattelig produkt og leverte en svært overbevisende presentasjon. På dette punktet har faktisk norske oppstartselskaper litt å lære. Når det er sagt var interessen fra investorer og mulige partnere stor også etterpå for de norske selskapene vi hadde med oss, noe som jo er det viktigste.

Norden er toppen av «cool»

En av fordelene med å være norsk i New York for tiden er den enorme interessen for alle ting skandinavisk.  Vi opplevde raskt at alt kult hadde et skandinavisk navn. Bruken av æøå er akkurat nå like hipt som en snurrebart i Brooklyn. Morsomt!

Denne store interessen har tech-bedrifter fra Norge ennå ikke utnyttet. Derimot har våre venner i kunst- og kulturnæringene forstått det for lenge siden.

Det slår meg at vi fra Norge og Norden ikke på noen måte står tilbake for kvaliteten vi opplevde at amerikanske eller andre internasjonale oppstartsselskaper har å by på.

Innen rekkevidde

Tvert imot kan vi slå i bordet med jevnt over høyere nivå. Det forteller meg at vi tidligere og oftere bør reise ut og vise oss fram. Både for å finne nye markeder og partnere, men også penger. Dette er helt klart innen rekkevidde også for norske selskaper.

Nå er det flere av våre nye startups som ser mot New York. Unacast, Kite og Xeneta har alle konkrete planer om å åpne kontorer i denne verdensmetropolen. Våre edtech-tjenester (læringsteknologi, red.anm.) Kahoot og Kikora har også brukere i dette området.

Norske utvandrere kom i sin tid til Ellis Island på vei til det forjettede land. Det er kanskje på tide at vi ser på New York som porten til himmelriket for norske teknologihåp!

Til toppen