Klokkertro på Android: (fra v.) Zedge-medgründer Tom Arnøy og hovedutvikler av Android-appen deres Vidar Vestnes.

Norges ukjente Android-suksess

Trondheim-selskapets «app» brukes av millioner.

Mobile plattformer har endret forutsetningene for hvordan utviklere og små programvarehus kan nå ut til massene.

De siste par årene har programvarebutikker som Apples App Store og Googles Android Market åpnet helt nye markeder.

Spiller man kortene rett, kan veien ut til svært mange mobilbrukere være kort. Den rette ideen kan gi rask suksess, men det er mange om beinet. Digi.no har forsøkt å følge suksesshistoriene. Både til inspirasjon og nytte for andre som ønsker å gå i deres fotspor.

25 millioner brukere
Zedge må sies å være en slik suksess. Det Trondheims-baserte selskapet ble startet i 2003, med ideen om å levere brukergenerert innhold til mobiltelefoner.

- Vi har bygget en oppdagelsesplattform for mobilt innhold, sier Tom Arnøy, en av tre gründere i selskapet.

De har satset på ringetoner, skrivebordsbakgrunner og spill til de fleste mobiltelefoner. Zedge oppgir at tjenestene deres besøkes av rundt 25 millioner unike brukere i måneden.

Ikke dårlig, når selskapet samtidig oppgir at de ikke bruker en krone til markedsføring.

- Så vidt vi vet er vi verdens største internasjonale destinasjon for mobilt innhold. Dette fordeler seg på web, mobil og Android. Ifølge Opera Software er vi blant annet det 8. mest besøkte mobilnettstedet i India, sier Arnøy.

Stadig mer av trafikken kommer gjennom en app de lanserte til Android-plattformen for et drøyt halvår siden.

«Zedge Ringtones & Wallpapers» er et gratisprogram, som til nå er lastet ned og installert av hele 1,4 millioner brukere. Appen er utviklet i Trondheim.

- Vi har gjort det bra på Android-plattformen. Men over nitti prosent av Android-brukerne våre er fra USA, der det er solgt flest Android-mobiler. Vi har ikke veldig mange norske brukere, forteller gründeren.

Foruten det brukergenererte innholdet, beskriver Arnøy produktet deres som et community (fellesskap). Deltakerne kommuniserer, lager profiler, deler innhold og så videre. Spill-sortimentet er ikke brukergenerert, men leveres gjennom en partner.

Bakgrunnen for at de valgte å satse på Android blir delvis forklart på selskapets blogg:

- Android gir oss muligheten til å integrere oss med mobilens kjernefunksjoner. Tjenesten vår er slik at det er nødvendig for å sikre en god brukeropplevelse. Med mer lukkede systemer, som iPhone, er det langt mer tungvint å få brukerne til å laste ned og implementere ringetoner direkte på sine mobiltelefoner.

Det samme blogginnlegget «Slik lagde vi en Android-app» er dessuten fullt av tips som kan glede andre utviklere og designere som ønsker å satse på Android, om alt fra designprosessen til utvikling og markedsføring.

- Hvor viktig er Android som plattform for dere?

- Den er veldig viktig. Jeg er helt overbevist om at Android kommer til å bli veldig, veldig stort. Fortrinnsvis fordi teleoperatørene kommer til å pushe det hardt.

Google har som kjent somlet med å åpne sin mobile markedsplass Android Market for kjøp og salg av programvare. En rekke land mangler denne vesentlige muligheten, deriblant Norge. Hva mener så Zedge om dette?

- Vi har en tett dialog med dem (Google, journ.anm.). Dette vil komme også hit, jeg vet bare ikke når. Vi har fått tilgang til Android-teamet og ressursene deres. Vi har stilt dem det spørsmålet, ikke bare i forhold til Norge men hele verden. De har bekreftet at det skal komme.

- I mellomtiden kan jeg gi deg en teori om hvorfor det drøyer:

Arnøy sier han er kjent med at flere amerikanske teleoperatører er i ferd med å utvikle sine egne app stores, basert på nettopp Android.

- Selv om teleoperatørene tilsynelatende har mistet sin posisjon i verdikjeden, så er de i ferd med å hente den tilbake. Android er verktøyet som skal til, det er åpent og ideelt for operatørene. Fakturering er enkel å håndtere for dem, sier han.

Det er kjent at teleoperatørene er livredde for å bli rene linjeleverandører, eller såkalte «bit-pipes». Android kan bli en viktig brikke i spillet om å vinne tilbake noe av markedet Apple har sikret seg gjennom App Store.

- Både mobilprodusenter og teleoperatørene kommer til å ha sine egne kanaler for å selge innhold. Modellen med fakturering gjennom SMS vil bli erstattet med kjøp i en app store. Jeg er overbevist om at det kommer snart og at også norske operatører forbereder seg på dette, sier Tom Arnøy.

Telenors teknologidirektør Rolf-Erik Spilling opplyser til digi.no at de er tungt inne i et globalt initiativ kalt WAC («wholesale application community») gjennom paraplyorganisasjonen GSM-association.

Hensikten er å utvikle en programvarekanal som operatørene kan styre selv, med støtte for flere ulike plattformer.

- WAC er et initiativ vi støtter og deltar tungt i. Telenor ser på en løsning for applikasjoner på tvers av terminalene som interessant, mest i et lokalt perspektiv. Vår ambisjon er ikke å lage en løsning som konkurrerer med App Store. Vi har i hvert fall i ikke tatt en beslutning om det så langt. Med WAC kan man få en løsning for plattformer som Symbian og Android. iPhone er naturlig nok ikke med, sier Spilling, med klar adresse til Apples lukkede univers.

Reklame-app

I likhet med brødreparet Tommy og Christer Nordvik fra Bergen, som gjør det stort med sitt Android-program, har også Zedge satset på reklamefinansiering.

- Det ligger i produktets natur at vi ikke kan ta direkte betalt for appen vår. Vi bruker blant annet Googles annonsenettverk og Admob, sier Arnøy.

Hvor mye de omsetter for ønsker han imidlertid ikke å avsløre.

«- Vi går nå i pluss, i det minste» er alt han vil si om den saken.

Zedge er i dag et datterselskap. De tre gründerne Tom Arnøy, Kenneth Sundnes og Paul Shaw solgte i 2006 aksjemajoriteten til det amerikanske, børsnoterte telekomselskapet IDT.

- Har dere blitt rike på dette?

- Nei, jeg vil ikke si det. Vi har blitt rike på erfaring. Vi valgte å finne en eier fordi trafikken var i ferd med å bli veldig stor. IDT gikk aktivt inn og fylte mange roller for oss. For selskapets del var det veldig bra, sier Arnøy.

Hele utvikleravdelingen befinner seg fortsatt i Trondheim. Her har de også designere, og det som kreves av drift og administrasjon. Serverparken deres leies fra USA, men driftes fra Norge.

- Vi har 13 årsverk her i Trondheim. I tillegg har vi et par ansatte i New York.

    Les også:

Til toppen