Martin Flatsetø er ny norgessjef i Unit4. Fra tidligere har han god kjennskap til ERP-bransjen med over ti års fartstid som leder for Maconomy, senere Deltek. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Unit4 ERP:

Norsk program blir global spydspiss

Satser 100 millioner euro på vekstambisjoner, men utvikling flyttes til Polen og Spania.

VULKAN/OSLO (digi.no): Agresso er fortsatt navnet de fleste kjenner dem under. Med en blå okse inspirert av bronsestatuen på Torshov i Oslo som logo.

Alt dette er borte. Men teknologien lever i beste velgående som kjernen i ERP-porteføljen til nederlandske Unit4, som de fusjonerte med i 2000.

Den opprinnelig norske programvaren, med moduler for blant annet økonomi, lønn og personal, blir spydspiss når nye eiere har bestemt seg for en global satsing.

- Vi girer opp Unit4 for en kraftig vekst. Det er ganske harde vekstmål. Vi skal faktisk investere 100 millioner euro i et vekstprosjekt, forteller administrerende direktør Martin Flatsetø i Unit4 AS.

Han overtok stillingen så sent som i februar. Les også: Agresso-sjefen slutter etter 15 år.

Norgeseksport

Flatsetø poengterer at Agresso er selve flaggskipet i ERP-porteføljen deres, selv om navnet nå forsvinner også på produktnivå.

- Viktig å huske at det er et opprinnelig norsk selskap som er blitt hovedsatsingsproduktet. Det er dette vi skal gå ut i verden med, kombinert blant annet med Current, sier under en lunsj med digi.no.

Dermed er det to norske systemer som skal globaliseres. Current er et reiseregning- og timeregistreringssystem fra Kristiansand, som Agresso kjøpte opp i 2008.

Strategien er helt ny og kommer etter at det private investeringsfondet Advent International kjøpte opp det som het Unit4 Agresso for rundt ti milliarder kroner, og tok selskapet av børs i fjor.

Fra den gangen: - Godt å komme seg av børs

Girer opp i Polen og Spania

Dette får også konsekvenser for norske arbeidsplasser.

Utviklerkontoret eller R&D blir avviklet. Programmeringen er det rimeligere arbeidskraft i utlandet som skal ta seg av.

Avdelingen på Nydalen i Oslo skal beholde produktledelse, design og bestemme strategi. Kodingen flyttes til sentraliserte nearshoringsentre i Polen og Spania.

Dette er en prosess som har gått over noe tid allerede. Totalt får Unit4 flere utviklere, men i Norge blir man færre.

Totalt dreier det seg om 30 personer over en periode på nesten to år, som er ute etter å ha blitt tilbudt sluttpakker eller gjennom naturlig avgang.

- Arkitektur og design skjer i Norge. Det leveres fra Europa, og skal selges i hele verden. Det er Unit4-pitchen, skyter Trygve Lønn inn. Han er nordisk direktør for pre-sales.

Ifølge Unit4 vil strategiendringen medføre at R&D-avdelingen (research & development) i praksis dobles. Den største økningen skjer i Polen. I tillegg etablerer de nå et konsulentsenter i Portugal, der hundre ansatte skal sørge for raskere service, får digi.no forklart.

Søker flere partnere

Som nevnt forsvinner Agresso nå også som produktnavn. Det som tidligere het Agresso Business World døpes for eksempel om til Unit4 Business World. Selskapet har også endret til helt ny logo så sent som i mars i år.

For å nå sine vekstmål skal Unit4 også bygge ut sitt partnerapparat, som i Norge hittil har bestått av Evry, It Nor og Deloitte, som hver og én har flere titalls ansatte som jobber dedikert med det norsk-nederlandske ERP-produktet.

Unit4 med hovedkontor i nederlandske Utrecht er allerede nokså store. Med 4.000 ansatte og en årsomsetning på over 500 millioner euro. Dette er inntekter fra 30.000 kunder med stort og smått.

I Norge har de femten års kontinuerlig vekst, noe som i fjor kulminerte med 354 millioner kroner i omsetning og 800 kunder. Inntektene på nordisk nivå endte på 120 millioner euro.

Til toppen