Det nye forslaget til digital agenda for EU får både ros og ris av norsk næringsliv. (Bilde: marog-pixcells)

DIGITAL AGENDA

Ny digitalplan skal gi billion-vekst

Får blandet mottakelse av IT-bransjen.

Hundrevis av nye jobber.

Et økonomisk løft på mer enn tre billioner kroner (415 milliarder euro).

Alt som skal til er å fjerne de digitale barrierene mellom de europeiske landene.

EU-kommisjonen har lagt frem sin nye digitale agenda.

Dette er en femårsplan som lanserer politiske tiltak innenfor 16 områder for å skape digital vekst gjennom harmonisering av medlemslandenes nasjonale regler. Og nye tiltak skal fremme investeringer.

Ting begynner å skje umiddelbart.

Her hjemme er næringslivet skeptisk, samtidig som man ivrer for at norske myndigheter skal følge opp.

Les også: EU nådde 95 av 101 IT-mål

Data = penger

Over flere år har EU jobbet ut fra resonnementet om at IKT brukt på riktig måte bidrar stort til den økonomiske utviklingen.

Nå er dette kanskje det fremste verktøyet til sjefen selv, president Jean-Claude Juncker.

I valgkampen flagget han blant annet sysselsetting og vekst som sine hovedoppgaver i unionen.

Fungerer ikke digitalt

Ett av de sentrale tiltakene er et digitalt samlet europeisk marked.

Den opprinnelige ideen med EU var jo å fjerne landegrensene for å få fri flyt av arbeidskraft, varer og tjenester. Men handelen har ikke fungert i den digitale tidsalderen: For eksempel er de fleste flittige brukere av nettbutikker, men bare sju prosent av innbyggerne handler på den måten i et annet europeisk land.

For Norges del kjenner man seg igjen med tollsatser som slår inn på ganske lave beløp for å beskytte norsk handelsnæring.

Knapp frist

Nå skal slike hindringer ryddes av veien, og mye skal skje i løpet av året.

I planene som ble lagt frem onsdag, presenteres tre såkalte pilarer:

Pilar  I:

Bedre adgang til digitale varer og tjenesteytelser for forbrukere og foretak på tvers av grensene i Europa.

Det betyr enklere ehandel, fjerne geografisk blokkering med egne priser for ulike land på varer og tjenester fra samme leverandør, som bilutleie.

Opphavsretten er ganske orientert mot de tradisjonelle landegrensene. Det merker du ved at nett-tv fra NRK ikke er tilgjengelig utenfor landet.

Kommisjonen ønsker særlig å sikre at brukere som kjøper filmer, musikk eller artikler hjemme, også skal få tilgang til dem når du reiser rundt i Europa.

Les: – Jeg hater geoblocking

Pilar II:

Gunstigere vilkår og like konkurransevilkår for digitale nettverk og innovative tjenester, slik at de kan "blomstre".

Felles telekom-regler med koordinert bruk av frekvensene står på dagorden.

Tjenesteplattformer som søkemotorer, sosiale medier og app-butikker skal granskes for å unngå favorisering tilbydere i enkelte land eller at søkeresultater påvirkes av tette bånd mellom næringsaktør og tjenesteleverandør.

Det er et mål å styrke tilliten og sikkerheten til digitale tjenester, særlig når det gjelder behandling av personopplysninger

Pilar III:

Få mest mulig ut av den digitale økonomiens vekstevne

Praktiske tiltak her er fri flyt av data med blant annet sertifisering av skytjenester.

Et annet forslag er å koble sammen foretaksregistrene.

Og ikke minst skal man jobbe for felles standarder og interoperabilitet for løsninger i offentlig sektor, med fokus på e-helse, trafikkplanlegging og AMS.

Verdt å lese: En ny digital agenda for Norge

Abelia-direktør Håkon Haugli
Abelia-sjef Håkon Haugli savner mer vekt på tiltak for næringslivet i EUs nye digitale agenda. Bilde: Espen Zachariassen

Stopper investeringer

NHO-organisasjonen Abelia er kritisk til deler av strategien og mener at den legger for stor vekt på forbrukernes rettigheter på bekostning av hensynet til investeringer og innovasjon.

– Skal Europa klare å skape den økte veksten Kommisjonen har som målsetting, må den sørge for at leverandører og tjenestetilbydere har incentiver til å investere. Reguleringen som innføres må ikke påføre bedriftene ekstra kostnader, sier administrerende direktør Håkon Haugli.

Spesielt peker han på at reduserte takter for gjesting på tvers land vil redusere inntjeningen for mobiloperatørene og ramme investeringsevnen.

Les mer: Nye IT-ideer til IT-ministeren

Blokkerer

IKT Norge mener at Kommisjonen legger for mye opp til en europeisk modell som blokkerer amerikasnke selskaper.

Sjeføkonom Roger Schjerva kaller det for en "digital Festung Europa".

- Krav og begrensinger i hvordan informasjon kan brukes og spesielle krav om åpenhet i forretningsmodell kan skremme de amerikanske selskapene ut. Men det er i konkurranse og samarbeid med de amerikanske selskapene at europeisk IT-industri kan vokse, mener han.

Så du denne? Her vil statsråden hente IT-kompetansen

Roger Schjerva var statssekretær i Finansdepartementet i åtte år, og er dermed den som har hatt denne jobben lengst. Nå blir han IKT-Norges nye regnemester.
Sjeføkonom Roger Schjerva i IKT Norge er redd EUs strategi skremmer amerikanske selskaper ut av Europa. Bilde: regjeringen.no

– Må delta

Myndigheter og næringsliv må delta så mye som mulig underveis for påvirke utformingen, ifølge IKT Norge.

– For å kunne ta del i veksten og de teknologiske mulighetene, er Norge tjent med å slutte seg til forslagene så raskt de er vedtatt. Samtidig må norsk IKT-næring og norske myndigheter forsøke å påvirke beslutningsprosessen der vi har spesielle interesser, sier Schjerva.

Til toppen