Rundt 30 ansatte må gå fra Operas kontorer i Nydalen i Oslo. (Foto: Erlend Bjørtvedt (CC-BY-SA))

opera

Opera kutter stort

30 ansatte i Oslo må gå.

Nettleserselskapet Opera Software kutter flere stillinger i både Oslo og sine øvrige kontorer utenlands. Det er til sammen snakk om 70 stillinger, og 30 av disse befinner seg i Oslo. Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken

Oppsigelsene skal være knyttet til nedgangen i det russiske markedet samt valutakurser, elementer som har bidratt til at selskapet sliter med inntektene, til tross for suksess i flere verdensdeler.

Les også: Opera stupte 44 prosent.

Det settes dermed i gang en større omstillingsprosess, der blant annet utviklermiljøene skal samles tettere sammen på hvert sitt sted, i stedet for å være spredt flere plasser.

Sluttpakker til alle

De litt under 30 ansatte i Oslo som rammes fikk tilbud om sluttpakker. Det er snakk om tre måneders lønn, og deretter en sluttpakke på tre eller fire måneder, avhengig av blant annet ansenitet. 

Bortsett fra Oslo er det kontorer i Sverige og USA som blir rammet. Totalt har Opera 1 500 ansatte på verdensbasis, 230 av disse i Oslo. Det vil være rundt 200 igjen på Oslokontoret etter kuttrunden.

– Vi løser dette i samarbeid med de ansatte og diskuterer med de det gjelder. Vi ønsker å organisere på en litt annerledes måte slik at utviklingskontorer får mer ansvar for sine produkter og vi vil jobbe mer med smidig produktutvikling, sier konserndirektøren for HR i Opera, Tove Selnes, til digi.no.

Les også: Opera vil dominere Android.

Som et ledd i effektiviseringen blir produktledelsen for hele nettleservirksomheten samlet i Norge hos Andreas Thorsheim, som nylig begynte i selskapet. Alle produktansvarlige vil rapportere til ham.  

Alle avdelinger til Opera som befinner seg i Oslo blir berørt, forteller Selnes, men selskapet påpeker også at det er allerede mange som har kontaktet dem for å tilby nye jobber til de som slutter i Opera nå. 

– Det er en kjempemulighet for IT-bransjen i Norge å få tilgang til dyktige folk, og det viktigste for oss er å hjelpe de berørte . Vi har fått mange telefoner fra «headhuntere» og andre selskaper og vi formidler dette selvfølgelig videre til de relevante personene, avslutter Selnes.

Til toppen