Opera har satset mest på mobil og annonsedistribusjon de siste årene. Nå varsler Håkon Wium Lie at det er på tide å tenke nytt rundt nettleser til desktop. (Arkivfoto) (Foto: Per Ervland)

Hemmelig prosjekt:

Opera lager ny nettleser til desktop

– Skal vise at vi har god kontroll på kjernedelen, browser engine, sier Håkon Wium Lie til digi.no.

Tre av Opera Softwares mest erfarne veteraner har det siste året jobbet med et hemmelig prosjekt. Det skal munne ut i en ny nettleser til desktop.

Internt har prosjektet vært kalt ‘Opera Concept Group’ under ledelse av Håkon Wium Lie, Karl Anders Øygard og Jan Standal.

Mellom seg har de tre herrene 50 års fartstid i selskapet.

De siste årene har det norske teknologiselskapet virket klart mest opptatt av mobil, og da særlig plattformene Android og iOS.

Kursendringen ble svært tydelig da den norske nettleserpioneren for tre år siden vraket Presto; Deres egen kjerneteknologi og webmotor ble erstattet med Googles åpen kildekodeprosjekt Blink og Chromium.

Nå kan Wium Lie bekrefte at den nye desktop-nettleseren blir lansert i 2016.

– Vi ser behov som kanskje ingen andre nettlesere har gjort før. Derfor ser vi på ting på nytt, om ikke helt fra starten av. De siste årene har fokus vært på mobil, men jeg og mange med meg bruker fortsatt større skjermer og ordentlig tastatur, sier Operas teknologidirektør til digi.no.

Når du har en stor, bred skjerm kan du gjøre mer ut av surfeopplevelsen, påpeker han.

– Dette er resultat av at vi ønsker å vise at vi har god kontroll over kjernedelen av nettleser. Altså browser engine. Der har vi et veldig sterkt team, som jobber innenfor Blink-verden.

Google startet sin motor ved å «forke» en gren ut av Webkit-prosjektet. Google er den største bidragsyteren til Blink/Chromium, men Opera Software er verdens nest største bidragsyteren.

– Det at vi har sterke mennesker som er programmeringsgrensesnitt-eiere og kapasiteter innenfor det feltet gjør at vi kan tilby noe som er meningsfullt annerledes også på desktop, sier Håkon.

Han forsikrer at de fortsatt satser på Blink, men antyder at endringene kan munne ut i noe som gir Opera enda større eierskap til nettlesermotor.

– Det kan godt hende vi gjør endringer, som ikke kommer inn i Blink av forskjellige grunner, men vi har ingen annonsering av noe nytt sånn sett.

På tide å gjøre noe nytt

Wium Lie sier at desktop ligger hans hjerte nær. Han er ikke fornøyd med innovasjonstakten blant nettlesere til pc-er, bærbare og arbeidsstasjoner.

– Det har ikke skjedd så mye der, verken i Opera eller hos andre på en stund. Det er på tide å gjøre noe.

Han røper at den nye nettleseren har et foreløpig produktnavn, men det er så dårlig at han ikke har lyst til å fortelle det, før han bryter ut i sin karakteristiske latter.

– Det er for tidlig å si om dette blir hetende noe annet enn Opera. Det handler også om å forsvare oss mot konkurransen der ute. Vi kjenner alle til native appene på mobilplattformene. Spør du en stor aktør som Google vil de si helt åpent at halve selskapet tror på web. I Opera er det nok flere som tror på web som plattform. Det er ikke gitt at web vinner konkurranseb, men vi har veldig tro på den åpne weben.

Så hva blir nytt?

Det er fortsatt en solid porsjon hemmelighetskremmerier knyttet til desktop-nettleseren de utvikler. Noe vil han likevel røpe.

– Ytelse er veldig viktig. Det skal rulle jevnt over skjermene våre. Skjermene er også blitt bredere med tiden. Det gir oss mer rom på siden. Funksjonen fra (gamle) Opera 12 som din kollega (Odd Richard Valmot) savnet da jeg snakket med ham i går, å vie plass til et panel på siden, er ting vi kan se på. Noen funksjoner kan bli mer automatiske. Jeg tror ikke brukere liker å drive fane-behandling manuelt. Vi var de første med multiview / multi-vindu grensesnitt. Opera har alltid hatt et nært forhold til faner, men akkurat hvordan det blir seende ut vet vi ikke ennå. Det er ikke en triviell oppgave. Men vi har noen skisser og gode ideer.

Hvor mange utviklere er involvert?

– Vi har mennesker både i Norge og Polen til dette. Vi skal sette nok ressurser på slik at dette lykkes.

Presto-kode til ny kjerne?

Presto er ikke helt borte.

Wium Lie bekrefter at teknologien fortsatt driver Opera Mini, selskapets mobiltilpassede nettleser som tolker nettsider på server, og leverer innholdet komprimert til sluttbruker og sparer opptil 90 prosent av datatrafikken.

Det er likevel helt urealistisk å starte opp Presto til desktop-nettleser igjen, vedgår han.

– Presto-koden er veldig effektiv. Men vi opplevde at vi satt og brukte veldig mange mennesker til det vi kaller site compatibility, det var det som satte oss tilbake, alle nettstedene der Opera ikke fungerte tilfredsstillende.

At Opera med nye desktop-nettleser likevel kan komme til å bruke deler av Presto-koden, avviser han derimot ikke.

– Kanskje skal vi gå tilbake å ta med noen linjer fra Presto, sier Wium Lie.

Salg av Opera til Kina

Ledelsen og styret i Opera har enstemmig vedtatt å anbefale at aksjonærene takker ja til et oppkjøpsbud, tilsvarende 10,5 milliarder kroner for å overta selskapet. Bak står et konsortium bestående av de to internettselskapene Kunlun og Qihoo, støttet av et par investeringsfond.

Budet betinger godkjennelse av generalforsamling i Kunlun, som ventes i begynnelsen av mars. Budets akseptanseperiode løper fram til 15. mars. Det vil ennå kunne gå noen uker før oppkjøpet eventuelt går igjennom.

Wium Lie er positiv til salgsprosessen.

– Det kan se ut som vi kanskje får nye eiere. Jeg er positivt innstilt til den prosessen. Det kan være nyttig å ha eiere som tenker strategisk og ikke bare finansielt. De har sterke brukermasser, vi snakker 500 millioner brukere i Kina. Legger du til våre 350 millioner brukere, ser du at 1 milliard brukere kan være innen rekkevidde. Det motiverer våre utviklere, sier han.

Fargerike kinesere

Qihoo 360 ble startet som leverandør av antivirus og sikkerhetsprogramvare, før de senere også lanserte nettleser. Den har både Microsofts Trident-motor og Webkit som brukeren kan velge å bytte mellom. Hvordan ser du på et mulig samarbeid med kineserne?

– De har jo en fargerik bakgrunn og et rikt sett med applikasjoner, også innefor både spill og nettleser. Jeg tror noe av det de ser etter i sin søken, som har ent opp hos oss, er noe som fyller ut. Jeg tror de ser at vi har rike talenter innen vårt område. Vi utfyller hverandre godt både når det gjelder teknologi og marked. Vi har heller ikke så mange brukere i Kina, som vi har ønsket oss. Dette kan også bli en mulighet for kineserne til å fortsette veksten sin også utenfor Kina. Stikkordet 1 milliard brukere tror jeg er innen rekkevidde, sier Håkon Wium Lie.

Til toppen