AVTALER & KONTRAKTER

Opera ser store muligheter i Afrika

Opera Software kjøper annonsenettverket AdVine og får med det sitt første kontor i Afrika, et vekstmarked de anser som viktig.
Opera Software kjøper annonsenettverket AdVine og får med det sitt første kontor i Afrika, et vekstmarked de anser som viktig. Bilde: Wikimedia commons/digi.no
2. des. 2014 - 11:18

Opera Software har de siste årene truffet planken og tjent solide penger som en av verdens største innen mobil reklame.

Særlig i vekstmarkeder er det mange miliarder som ventes å få tilgang til internett for aller første gang, og da gjennom mobiltelefonen.

Les også: Blir verdens tredje største app-butikk

Med mobilnettleser som springbrett har Opera kjøpt en rekke annonsenettverk og -plattformer. Godt over tre milliarder kroner i ventet årsomsetning og 835 millioner på bunnlinjen viser hvor god butikk dette er blitt.

Nå gjør det norske nettleserfirmaet et rykk inn i Afrika med oppkjøp av sør-afrikanske AdVine, landets ledende mobilannonsenettverk.

Afrika blir det mobile kontinentet, sier Operas Karin Greve-Isdahl. <i>Bilde: Opera Software</i>
Afrika blir det mobile kontinentet, sier Operas Karin Greve-Isdahl. Bilde: Opera Software

– Vi ser at Afrika virkelig er i vekst og kommer til å bli det mobile kontinentet framover. Mange har ikke hatt mobil, men nå ser vi et skifte med særlig vekt på smarttelefoner, forteller Operas kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl til digi.no.

Afrika sør for Sahara regnes som et av verdens raskest voksende mobilmarkeder. De over 600 millioner som har mobilabonnement der nå vil ha økt til over 930 millioner i 2019, ifølge en rapport fra Ericsson.

AdVine med kontorer i Johannesburg har de samarbeidet med i årevis. Kjøpesummen er hemmelig, men det skal ikke være snakk om de helt store pengene.

Hva de betaler blir opplyst å være «non-material» for å bruke investor-sjargong.

– De er størst i Sør-Afrika på mobilreklame. De er basert i Johannesburg, men driver virksomhet også i Nigera, Kenya og Ghana. Det er et ganske lite selskap med 20 ansatte som nå blir en del av Opera-familien, opplyser Greve-Isdahl.

Tidspunktet regner de som gunstig. Operas kommunikasjonsdirektør nevner afrikamesterskapet i fotball neste år som et eksempel. Det er et enormt stort sportarrangement, som mange følger fra skjermene sine, og da følger annonsørene etter.

Akkurat hvor mange nye reklamekunder Opera kan nå som følge av oppkjøpet fremstår som mer uklart, men totalt kan de skilte med rundt 350 millioner aktive brukere verden over. Tar vi med annonsenettverkene når Opera Software ut til over en milliarder mennesker.

– Dette er med på å gi oss et globalt forfeste i markedene vi ser er i veldig vekst.

Se også: Opera-sjefen danse for å feire vekst i India

Opera er innen mobilannonsering kommet opp i en divisjon der konkurrentene er størrelser som Facebook, Google og Microsoft. Men alle disse er også samarbeidspartnere.

Greve-Isdahl forklarer:

– Opera har vært litt underdogs i alle år, men har også konkurrenter i alle markeder, og det er vi vant til. Aktører som Facebook, Google og Microsoft er konkurrenter, men også partnere. Det er «frenemies» (en engelsk konstruksjon av friend og enemy, red.anm.), sier hun.

Se også: Microsoft velger Opera på nytt

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.