Halve Opera blir nå solgt til Kina.

Opera stykkes opp - kineserne overtar nettleseren

Budet på hele selskapet strandet, nå blir de heller solgt stykkevis og delt.

Vilkårene i budet på samtlige aksjer i Opera Software ble ikke oppnådd innen fastsatt frist, det såkalte drop dead-tidspunktet, fredag klokken 16.30 da Oslo Børs stengte før helgen.

I en børsmelding mandag morgen går det frem at fristen ikke forlenges.

Forsøket på å overta hele selskapet ikke lot seg gjennomføre. Årsaken er at myndighetene i USA, Kina eller begge landene ikke har gitt nødvendig godkjennelse.

I går søndag ble Opera-ledelsen og oppkjøpskonsortiet Golden Brick – støttet av blant annet de kinesiske teknologiselskapene Kunlun Tech og Qihoo 360 Software – enige om et alternativt oppkjøp.

Dette blir meldt i en børsmelding klokken 07.00 i dag.

Halve selskapet

Den nye avtalen innebærer at konsortiet kjøper deler av Operas forbrukervirksomhet. 

Kjøpesummen på 600 millioner dollar er ganske nøyaktig halvparten av det opprinnelige budet på hele teknologibedriften.

Etter dagens valutakurs tilsvarer det drøyt 5 milliarder kroner.

Oppkjøpet inkluderer mobilnettleseren, desktop-nettleseren, ytelses- og personvern-relaterte apper (VPN og annonseblokkering, i praksis virksomheten de overtok med oppkjøpet av SurfEasy). 

Videre er også Operas teknologilisensiering, unntatt Opera TV, samt 29,09 prosent eierskap i det kinesiske joint venture-selskapet nHorizon. Sistnevnte er i praksis et forsøk på å markedsføre Opera Mini i en egen utgave for det kinesiske markedet, døpt Oupeng.

560 ansatte

Ellers er relevante eiendeler - fra forbrukerdelen av Opera, de ansatte (tilsvarende omtrent 560 medarbeidere), rettigheter og plikter, alle supportavdelinger som OEM og nettbasert distribusjon, forbruker-markedsføring, PR, samt enkelte juridiske, finansielle og HR-ressurser inkludert.

Ja, Opera-varemerket med logoer og så videre, er også avtalt solgt til kineserne. Virksomheten som ikke blir solgt får rett til å bruke relevante varemerker i halvannet år.

Det blir understreket at Opera Mediaworks (AdColony), Opera Apps & Games (inkludert Bemobi) og Opera TV ikke er inkludert i transaksjonen.

Det er avtalt visse vilkår for overtakelsen, inkludert bruddgebyr både til Opera og budgiveren, litt avhengig av årsak – dersom denne nye avtalen strander. Drop-dead-dato for overtakelsen er satt til 31. oktober 2016, men kan utvides til 31. desember 2016 ved visse omstendigheter.

Operas konsernsjef Lars Boilesen forblir i stillingen for begge delene ut dette kalenderåret. Etter nyttår gir han fra seg rollen for den solgte forbrukerdelen ("Consumer business"), slik at han utelukkende vil være dedikert til Opera.

Nå blir Operas gjenværende virksomhet fremdeles referert til som "Opera", men det virker ganske klart at denne delen av selskapet på sikt vil måtte bytte navn.

Etter fisjonen vil deler av dagens lederteam i Opera Software skille lag. I børsmeldingen står det at chief operating officer, Andreas Thome, samt også finansdirektør Frode Jacobsen blir med over til "Consumer business".

Etter at oppkjøpet er fullført vil kineserne overta Operas hovedkvarter i Nydalen i Oslo. Der skal hovedkvarteret være også fremover, ifølge børsmeldingen. Videre inkluderer oppkjøpet kontorer i Polen, Sverige, Kina, USA, Canada, India, Sør-Korea, Russland, Ukraina, Singapore og Taiwan.

Saken oppdateres.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)
Til toppen