MED PÅ DANSEN: Operas toppsjef Lars Boilesen (i midten) svingte seg i New Dehli i går, for å markere selskapets milepæl i India. (Bilde: Karin Greve-Isdahl/Opera Software)

Opera tok en Bollywood

Har vokst seg store i India, kun slått av Facebook og Whatsapp.

Opera Software-sjef Lars Boilesen er på besøk i verdens mest folkerike demokrati. En tur som fortoner seg som den reneste sjarmøretappen.

India med sine 1,22 milliarder innbyggere er blitt den norske nettleserens største marked.

Der har de nå 50 millioner av sine 350 millioner aktive brukere i måneden, kun slått av Facebook med 105 millioner og meldingsappen Whatsapp som har 70 millioner.

Boilesen forteller dette i et intervju med Wall Street Journal i New Dehli mandag.

– Vårt nye hjemland

Milepælen ble markert med en Bollywood-inspirert flashmob der toppsjefen selv inntok scenen med et femtitalls dansere.

– Vi kan si at dette er blitt hjemmemarkedet vårt nå. Halvparten av brukerne våre her benytter Android og det viser hvor raskt markedet vokser. Målet er å doble antallet til 100 millioner brukere i India, forteller Boilesen i et intervju med avisa Indian Express.

Vekstpotensialet i India er stort. Bare 20 prosent av befolkningen er online.

Microsoft-pakt: 100 millioner nye brukere

Opera-sjefen uttalte seg mandag også om mulighetene som ligger i den nye pakten deres med Microsoft, som gjør Operas nettleser til standard på en rekke av gamle Nokias enklere mobiltelefoner.

Dette gjelder blant annet Microsofts Asha-serie av håndsett og andre såkalte feature-telefoner, som plattformene Serie 30+ og Series 40.

– Avtalen med Microsoft vil bringe 100 millioner nye brukere til Opera Software, sier Lars Boilesen i intervjuet med Wall Street Journal.

Da sikter han ikke bare til India, men 25 millioner av disse er indiske brukere, altså en fjerdedel av det Boilesen mener er avtalens potensial.

Operas teknologi for å komprimere datatrafikk, inkludert videostreaming på mobiltelefonene, også på enklere håndsett, er en viktor faktor når selskapet vinner fotfeste i vekstmarkeder.

Annonser er blitt det norske nettleserfirmaets gullkalv i nyere tid, og Opera har truffet godt på den sterke mobiltrenden. Nylig oppjusterte de prognosen for årsomsetning til nærmere 500 millioner dollar og drøyt 120 millioner dollar i resultat.

    Les også:

Til toppen