Alle IT-medarbeidere i politiet blir ansatt ved Politiets IKT-tjenester hos Politidirektoratet i Oslo, men de skal jobbe ute på politistasjonene som nå. (Bilde: Espen Zachariassen)

IKT I POLITIET

Politiet flytter alle IT-ansettelser til Oslo

Sentralisering skal gi bedre kvalitet og styring.

Alle som jobber med IKT, samband og telefoni ute i politidistriktene skal ansettes i Politiet sentralt.

Årsaken er at Politiets IKT-tjenester (PIT) overtar personalansvaret for alle disse medarbeiderne.

Hensikten er å få en mer samlet hånd på IT-utviklingen i etaten.

Les også: Den nye IT-sjefen har oppskriften på et mer moderne politi

Sliter

Det er ingen hemmelighet at Politiet sliter med lav kompetanse, utdatert utstyr og en skog av ulike IT-løsninger.

PIT er også ganske åpen om at det er årsaken til det sentraliseringsgrepet som nå blir tatt. Det kommer frem i interne dokumenter som digi.no har fått innsyn i:

– IKT-situasjonen i politiet er alt for dårlig, og slik har det vært over lang tid. Det er et resultat av svak styring og manglende prioriteringer over flere år. For å lykkes med et omfattende IKT-løft i politiet, må IKT-området i etaten styres mer helhetlig, langsiktig og strategisk. Derfor har et prosjekt i POD anbefalt et konsept for helhetlig styring og organisering av IKT i politiet.

Det skriver PIT i en presentasjon som er distribuert til politidistriktene som en hjelp til å forklare de ansatte hvorfor så mange kolleger får arbeidsgiver i Oslo.

Les også: Politiet må bruke IT-løsninger fra 70-tallet

Flyttes til Oslo

Det "anbefalte konseptet" ble besluttet av politidirektøren i mars i år. Tidspunktet er ikke fastsatt.

Omleggingen betyr at ansvaret for alle lokale IKT-arbeidsoppgaver, samt arbeidsoppgaver innen samband og telefoni, flyttes fra politidistrikt og særorgan til Politiets IKT-tjenester.

Sentraliseringen gjelder lokal infrastruktur og lokale systemer, drift, utvikling, forvaltning og brukerstøtte.

Målet er at IT-folkene skal bli bedre på det de driver med, og da er det bedre at de samles i et felles fagmiljø, om enn virtuelt. For selve jobben skal fremdeles gjøres lokalt som i dag.

Les også: Denne løsningen kobler militær og sivil krisekommunikasjon

Stor effekt

Listen over hva man venter å få ut av dette er omfattende:

  • Enhetlige og bedre IKT-tjenester i etaten
  • Sikker og stabil drift
  • Bedre brukerstøtte
  • Redusert kompleksitet
  • Forbedret strategisk styring av teknologiområdet
  • Prioritering av økonomiske midler
  • Mer kompetente og fornøyde medarbeidere

Les også: Forskere skal forsyne politiet med IT-kompetanse

Stor jobb

Det store bildet er at politietaten er i gang med en større modernisering, der teknologi skal være et verktøy for både etterforskning og publikumstjenester. En større oppgave her er å redusere mange ulike løsninger til færre standardiserte systemer.

Flere rapporter har påpekt behovet, og PIT leder arbeidet med å legge om hele den teknologiske plattformen og arbeidsmetodene i etaten.

I utgangspunktet var dette organisert som gigantprosjektet Merverdiprogrammet med et budsjett på 2,3 milliarder kroner.

Les også: Slik blir det moderne Politi-Norge

Nye it-løsninger for 2,4 milliarder

Politiet må bruke IT-løsninger fra 70-tallet 

Smått er enklere

Nylig ga justisministeren beskjed om at arbeidet skal splittes i mindre oppgaver og kortere prosjekter for å redusere risikoen for ikke å komme i mål.

Metoden er i  tråd med de nye retningslinjene som er i støpeskjeen med den kommende stortingsmeldingen Digital Agenda.

Les også: Gjør helt om på politiets store IT-prosjekt

Til toppen