Telekom Malaysia og Level3 blir nå hengt ut for en routing-feil som skapte trafikkork og lammelse i deler av internett på globalt nivå. (Foto: Colourbox)

Routing-feil rystet internett globalt

OPPDATERT: Nå blir Telekom Malaysia og Level 3 hengt ut.

OPPDATERT: Etter det digi.no får opplyst er det globale internettproblemer. En telekomleverandør i Asia, Telekom Malaysia, skal ha sendt ut enorme mengder routing-oppdateringer over BGP-protokollen.

Dette er en dynamisk rutingprotokoll som kan betraktes som selve bærebjelken av kommunikasjon mellom alle de store nettleverandørene i verden.

Folk gjør nå narr av teleselskapet. En rekke meldinger på Twitter tar for seg hvordan Telekom Malaysia fredag angivelig forsøkte å «ødelegge internett».

Hendelsen blir også bekreftet på diskusjonslisten til North American Network Operator's Group, arkivert på Seclist.org.

Level3, en av de store globale internett-transittleverandørene, blir også trukket inn i saken. Fordi de skal ha godtatt endringene som kom fra Telekom Malaysia i sitt nettverk.

Så du denne?: Du kommer ingen vei uten IT-fiaskoer

BankID falt ned

Forstyrrelsene fikk ringvirkninger og forstyrrelser også for internett i Norge.

Fra rundt lunsjtider fredag var det flere aktører som slet med ustabile nettforbindelser.

BankID var delvis nede.

- For oss er det ustabilt for alle tjenester. Noen kommer igjennom, noen kommer ikke gjennom, noen får feil, forteller kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID til digi.no.

Hun skal til å opplyse «live status» på transaksjonene i BankID når vi prater med henne, men den oversikten klarer hun ikke å få opp.

- Jeg har litt problemer med internett akkurat nå, sier Steinland.

Nets som drifter løsningene for BankID har også problemer.

- Det kan virke som det er ustabilitet i internettforbindelsen inn til oss. Vi vet ikke om feilen ligger hos oss eller utenfor, på linjer etc. Det betyr at for en del tjenester, for eksempel BankID, så kan det være at du ikke kommer inn. Innimellom tar det tid, og noen får timeout, forklarer Stein-Arne Tjore som er pressekontakt i Nets.

Det samme opplevde digi.no og mediehuset vårt Teknisk Ukeblad Media. Det er uklart om det er noen sammenheng, men også våre internettforbindelser har fredag vært preget av ustabilitet.

Reserveløsning

Vi har også selv observert at bankterminal ute i butikk svikter fredag. Flere opplever «reserveløsning» hvor kundene må signere papirkvittering fordi det ikke oppnås kontakt med banken.

- Er det utslag av det samme problemet, Tjore?

- Det kan være det. Det gjelder da terminaler som går mot oss via internettforbindelse. Det finnes flere ulike kommunikasjonsløsninger. Mye går stabilt, men noen går som reserverløsning, sier pressekontakten i Nets.

- Hva gjør dere med saken?

- Først må vi finne ut hvor feilen ligger. Det er det vi sitter med akkurat nå, sier Tjore, som ikke har en eksakt tid på når de ustabile driftsforholdene oppsto. Han mener det kan ha skjedd ved 12-tiden, men at det også før dette var enkelte «blipp» som skapte ustabiltet.

Hos BankID fortalte tjenestens driftsstatus at det var ustabiltet fra klokken 10.53. Først klokken 13.12 ble deres tjenester friskmeldt.

Gikk ned onsdag

Senest onsdag gikk BankID ned for telling. Tjenesten falt da ned for 3,2 millioner nordmenn i rundt tre og en halv time. Årsaken ble senere identifisert til feil i en «sentral nettverkskomponent». Problemene fredag er ikke relatert til dette.

- Vi fant feilen, rettet den og tjenestene kom opp igjen. Vi er trygge på årsaken, sier BankIDs kommunikasjonssjef Hege Steinsland, som ikke ønsker gi flere detaljer om hendelsen onsdag.

Vet du noe om saken? tips redaksjonen

Til toppen