Selskapets administrerende direktør, Mariassa Mayer, kommer antageligvis ikke til å få en ny rolle i Verizon. Hun får derimot en ganske sansen sluttpakke på rundt 490 millioner norske kroner. (Bilde: NTB Scanpix)

Så mye får hun når Verizon blar opp milliardbeløp for Yahoo

Det amerikanske teknologiselskapet Yahoo er solgt til teleselskapet Verizon for 41 milliarder kroner.

Det betyr at amerikanske Verizon sikrer seg enda en teknologiplattform. I fjor kjøpte nemlig Verizon også giganten AOL. Den gangen betalte de rundt 38 milliarder kroner - eller 4,4 milliarder dollar.

– Rart kjøp

– Selv om Yahoo er et rart kjøp, har de fortsatt tjenester som Yahoo Sports og Yahoo News. Begge disse merkevarene er fortsatt godt likt, skriver skribent, Nate Swanner, for Thenextweb.

Selv om selskapet i storhetstiden var en gigantportal har de slitt med økonomien i over ti år. Yahoo har nemlig ikke klart å konkurrere med hverken de største søkegigantene eller sosiale nettverkene.

I mai i år hadde Yahoo 204 millioner amerikanske besøkende på nettsidene, mot Googles 242 millioner besøkende.

Var verdt 1 075 milliarder

Fra storhetstiden i 2007, da selskapet hadde en markedsandel på rundt 30 prosent, har markedsandelen falt til rundt ti prosent i 2016. For å sette det i perspektiv: Google foretar rundt 70 prosent av alle søk som blir gjort i USA.

- Etter salget vil Yahoo sine aksjonærer ha investeringer for rundt 41 milliarder dollar i det kinesiske selskapet Alibaba, Yahoo Japan samt en liten portefølje med patenter, skriver Vindu Goel og Michael J. de la Merced i The New York Times

I år 2000 var Yahoo verdsatt til 125 milliarder dollar - rundt 1 075 milliarder norske kroner. 

Selskapets administrerende direktør, Mariassa Mayer, kommer antageligvis ikke til å få en ny rolle i Verizon. Hun får derimot en ganske sansen sluttpakke på rundt 490 millioner norske kroner.

Grunnlagt i 1994

Selskapet som ble grunnlagt i 1994 var lenge en av pionerne i teknologiindustrien, og startet ut som en indekseringstjeneste for websider.

Ifølge det amerikanske mediet utvidet Yahoo senere porteføljen sin, og satset på å levere tjenester som søkemotorer, e-post- og nyhetstjenester. Forretningsmodellen baserte seg også da på reklame. Den modellen fungerte bra, og pengene formelig rant inn for Yahoo. 

Men som med mange andre teknologiselskaper ble også Yahoo fort forbigått av både Facebook og Google, som begge hadde skjønt at man må være innovative for å overleve i bransjen. 

Nå planlegger Verizon å slå sammen Yahho og AOL for å sikre kundene og annonsørene en mer robust tjeneste, skriver The New York Times

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)
Til toppen