- Vår store oppgave er å vise frem de gode løsningene. Har vi ikke lykkes innen seks år er vi en flopp, fortalte leder for IT-direktoratet Hans Christian Holte.

- Samhandling viktigere enn OOXML-debatten

Mange mistet målet om interoperabilitet av syne, mener kommunikasjonssjef Eirik Lae Solberg i Microsoft.

For mange er ikke Microsoft det første selskapet man tenker på når det er snakk om interoperabilitet, men dette er et av programvaregigantens viktigste fokusområder for tiden.

Langt fra alle er enig i selskapets tilnærming, noe blant annet den kraftige motstanden mot selskapets dokumentformat OOXML viste tidligere i år. Likevel jobber Microsoft på spreng med å hamre inn viktigheten av interoperabilitet.

På et seminar på Aker i Oslo tirsdag denne uken, samlet Microsoft cirka 100 deltagere fra partnere og kunder, både private og offentlige, for å sette et overordnet fokus på elektronisk samhandling.

- I våres hadde vi en intens debatt om dokumentformater. Debatten ble veldig detaljorientert, og deltakerne mistet kanskje målet av synet - nemlig interoperabilitet, sa Eirik Lae Solberg, kommunikasjonssjef for Microsoft i Norge.

Microsoft mener nøkkelen i tiden fremover er godt samspill i heterogene miljøer, og de mener at åpne standarder er veien å gå.

Bilde: Marius Jørgenrud

Dette er det neppe noe uenighet om i IT-bransjen. «Alle» ønsker interoperabilitet og «alle» mener at åpne standarder er nødvendig for å nå målet.

Ekspertene er enige i at gevinstpotensialet er stort, og samfunnet skal kunne spare store beløp dersom man oppnår friksjonsfri elektronisk samhandling. Likevel er det en lang vei å gå før de gode intensjonene omsettes til suksess i praksis.

Det synes like vanskelig å få til elektronisk samhandling i offentlig sektor, som å få FN til å skape fred i verden, skriver NorStella-sjef Arild Haraldsen i sin kommentar her på digi.no.

- Det ligger en del sannheter i Haraldsens sitat, fortalte senior manager Vibeke Nyvold i Accenture.

Accenture er leverandør av Norges største interoperabilitetsprosjekt, Altinn-portalen, og vant tidligere i sommer kontrakten på neste versjon.

- Lovverk og organisatoriske forhold hindrer suksess, mer enn teknologiske standarder, mener Vibeke Nyvold i Accenture.
- Lovverk og organisatoriske forhold hindrer suksess, mer enn teknologiske standarder, mener Vibeke Nyvold i Accenture.

- Riksrevisjonen har tidligere avdekket at over 30 prosent av offentlige virksomheter sitter på informasjon de vet kan være interessant å dele med andre. 36 prosent vet at andre offentlige virksomheter sitter på informasjon de selv trenger, sa Nyvold.

Nyvold understreker at det ikke er teknologien det skorter på. Problemet slik hun ser det, er at myndighetene ikke bruker tvang.

- Lovverk og organisatoriske forhold hindrer suksess, mer enn teknologiske standarder, mener Nyvold.

Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) er opprettet nettopp for å arbeide for bedre kvalitet i offentlig forvaltning. Det har ikke manglet verken på midler eller prosjekter for IT-direktoratet, men hvilke tiltak kan de gjøre for å bedre samhandlingen mellom offentlig forvaltning, næringsliv og innbyggere?

- IT-direktoratet har ikke som hovedmål å gjennomføre prosjektene selv. Vår store oppgave er å vise frem de gode løsningene, fortalte DIFI-sjef Hans Christian Holte.

Holte mener oppgaven deres er krevende, og understreker at de kun har myke virkemidler for å få til noe. Derfor må direktoratet virke gjennom samarbeid og overbevisning.

Holte ønsker å dømmes på suksessen om seks år. Hvis de ikke lykkes innen den tid, så mener han direktoratet er en flopp.

    Les også:

Til toppen