Telenor driver knoppskyting og utvikling av nye nettjenester i sitt heleide datterselskap Comoyo, som ledes av Sven Thaulow (bildet).

Se hva studenter laget for Telenor

Videokonferanse rett i nettleseren. Ingen registrering. Uten plugins.

Comoyo er slett ikke bare en filmtjeneste, selv om det er nettopp det de så langt er mest kjent for. Strømming av film over internett utgjør faktisk mindre enn halvparten av hva virksomheten driver med ute på Telenor-bygget på Fornebu.

– 60 prosent av det vi driver med er helt andre ting enn film. Brorparten er det vi kaller kommunikasjonstjenester, forteller daglig leder Sven Thaulow til digi.no.

Rett i nettleseren

Det er digi.no som tok kontakt med ham, fordi vi mer eller mindre tilfeldig oppdaget en ny nettjeneste som ble prøvelansert i sommer:

Appear.in har gått under radaren på de fleste, men er altså et tilbud om videokonferanse direkte i nettleseren. Helt uten registrering av konto, innlogging eller behov for utvidelser eller plugins. Høres ikke det befriende ut?

Løsningen er utviklet av tre studenter, Johan Grönberg, Vegard Edvardsen og John Edvard Reiten. De er blant 23 personer som i sommer fikk praksisplass eller sommerjobb i Comoyo, der de høstet erfaringer og bidro i to måneder.

De har basert seg på åpen kildeprosjektet WebRTC, et rammeverk utviklet av Google som åpner for sanntids videokommunikasjons i nettleseren ved hjelp av enkle JavaScript-API-er.

Teknologien er foreløpig bare støttet av de nyeste versjonene Firefox og Chrome til pc, men senest i går implementerte Google også WebRTC-støtte for Chrome til Android.

– Det betyr at vi kan begynne å tilpasse Appear.in slik at tjenesten vil fungere også på mobile Android-enheter, forteller Thaulow.

Mye enklere enn før

Ifølge ham har produktet allerede fått en utrolig mottakelse i teknologimiljøer, og brukere strømmer til fra alle deler av verden, uten at han ønsker å tallfeste omfanget.

– Det at du plutselig kan kjøre videokonferanse rett i nettleseren uten utvidelser gjør at muligheten for å bygge disse tjenestene med relativt få mennesker har blitt mye høyere. Tidligere måtte man bygge mye av teknologistakken selv, kjøpe inn videocodec-er og så videre.

Appear.in kan vise seg å være et alternativ til aktører som Skype eller Googles Hangout, tror Comoyo-sjefen, selv om han foreløpig ikke vet om tjenesten har livets rett eller ikke.

– Problemet med disse videokonferansetjenestene i dag, slik vi opplever det, er at de er vanskelig å sette opp. I begge ender må man være registrert medlem og videomøtet må settes opp. Det vi har gjort er å omgå dette helt. Det er bare å lage et rom, dele lenken med andre og koble seg opp. Enkelt og greit.

Telenor-eide Comoyo har ikke bestemt seg for om nettjenesten fortsatt skal være gratis, og det er for tidlig å si hva forretningsideen er, kan være eller vil bli.

– Nei, det aner vi ikke. Folk kan bare bruke dette gratis inntil videre. Vi har fått mange brukere som tester dette og svært mange av dem kommer tilbake, sier Thaulow.

Comoyo fungerer i Telenor som et slags drivhus eller produktutviklingshus for internettjenester i visse kategorier, primært innen kommunikasjonstjenester og strømming av innhold.

Prosjektene som skapes internt i Comoyo fungerer som bittesmå oppstartsselskaper, bestående av team med ingeniører, designere og folk som driver produktmarkedsføring.

Som i gründerverden for øvrig vil mange av prosjektene ebbe ut i ingenting. Men det som viser seg å fungere godt kan ende opp som faktiske tjenester, både for Comoyo eller videre ut i det globale Telenor-konsernet, eller skilles ut som egne selskaper.

Se også et eget blogginnlegg der utviklerne redegjør for hvordan de har laget tjenesten.

    Les også:

Til toppen