Second Life tilbyr klienten i åpen kildekode

Utviklere får nye muligheter når klienten til 3D-verdenen Second Life slippes i åpen kildekode.

Opphavet til 3D-verdenen Second Life, Linden Lab, har bestemt seg for å slippe klienten i åpen kildekode. Koden er tilgjengelig fra denne siden på Second Life. Den er tilgjengelig for Linux, Mac OS X og Windows.

Second Life-klienten brukes av alle som vil være tilstede i den virtuelle 3D-verdenen, for å lage innhold, kjøpe og selge eiendommer og gjenstander, få tilgang til innhold og bevege seg.

Koden slippes under den samme lisensen som Linux, det vil si GPLv2. Utviklere som ønsker å lage proprietære utvidelser, kan velge en alternativ lisens.

Linden Lab opplyser også at noen komponenter som er viktige for en «optimal» opplevelse av Second Life fortsatt er proprietære. Selskapet er i samtaler med opphavene til disse komponentene med tanke på å få dem over på åpen kildekode. Går de ikke med på det, vil Linden Lab appellere til åpen kildekodefellesskapet for å få hjelp til å utvikle tilsvarende funksjonalitet.

Linden Lab presiserer at de ikke overlater utviklingen av klienten til åpen kildekodefellesskapet: De vil i høyeste grad være engasjert selv. Hensikten er å trekke flere folk med.

– Vi vet ikke akkurat hva slags prosjekter som vil dukke opp, men det er nettopp denne spenningen som gjør Second Life så uimotståelig, sier teknologidirektør Cory Ondrejka i Linden Lab til nettmagasinet Linux-Watch.

Alminnelige brukere vil fortsatt få tilgang til en kontinuerlig oppdatert offisiell versjon av klienten, fra nettstedet til Second Life. Det forsikres at selv om klienten er i åpen kildekode, vil brukerne beholde opphavsretten til alt de har lagt ut eller laget på Second Life.

Til News.com sier Ondrejka at Linden Lab tar sikte på å gjøre også serverprogramvaren til Second Life tilgjengelig i åpen kildekode. Han oppgir ingen tidsplan, og understreker at man vil gå fram i forsiktige skritt.

    Les også:

Til toppen