Blackberry bekrefter nå at avbildede Priv (tidligere kjent under kodenavnet Venice), deres første Android-mobil, blir lansert før utgangen av året. Hvis den flopper er det mye som tyder på at kanadierne slutter med mobilproduksjon.

Siste sjanse for Blackberry

Hvis Android-telefonen flopper vurderer de å slutte med mobil.

Målet for neste år blir å selge 5 millioner smarttelefoner. Det må til for å klare å tjene penger.

Dersom de ikke lykkes med det, antyder toppsjef John Chen nå at Blackberry vil vurdere å slutte med mobiltelefoner, skriver The Verge.

I fjor mente Chen at de måtte selge 10 millioner smarttelefoner for å oppnå lønnsomhet, men siden har etterspørselen etter selskapets håndholdte enheter tatt et nytt svalestup.

Den amerikanske presidenten Barack Obama sverger fortsatt til sin Blackberry, men det er et valg han blir stadig mer alene om.

Priv kan bli deres siste mobil

Blackberry solgte ikke mer enn 800.000 smarttelefoner i siste kvartal. Ned fra 2,1 millioner i fjor på samme tid. Allerede fryktelig svake tall ble altså redusert med ytterligere 62 prosent.

Den siste krampetrekningen heter Priv. Det er navnet på Blackberrys første smartmobil basert på Android, som skal lanseres før jul.

Det skal være gode spesifikasjoner på enheten, hvis vi skal dømme ut fra lekkasjene så langt.

Les mer: Desperate Blackberry prøver Android

Hvis Priv flopper er det lite håp for Blackberry, slik vi kjenner selskapet.

Etter oppkjøp av noen mindre programvarehus prøver selskapet, tidligere kjent som Research In Motion (RIM), å stable på plass en alternativ business. Det kan bli en redningsplanke ved en mobil-exit.

Les: Øyner nytt håp med programvare

Det går i feil retning

Inntektene i kvartalet som ble avsluttet 29. august endte på 490 millioner dollar, med et netto overskudd på 51 millioner dollar. I forrige kvartal lå omsetningen på 658 millioner dollar, og overskuddet var 68 millioner dollar, så dette går i feil retning, selv om det tross alt er langt bedre enn samme periode i fjor, da Blackberry tapte penger i stort monn.

Maskinvaren alene dro i kvartalet inn 201 millioner dollar, mens tilhørende tjenester omsatte for 211 millioner dollar. Begge postene er omtrent halvert det siste året.

Det eneste lysglimtet er nettopp Blackberrys nye satsingsområde, programvare. Her kan det kanadiske selskapet notere seg for 73 millioner dollar siste kvartal, eller en vekst på 14,9 prosent.

Selv om de nå prøver seg med Android, har de ikke lagt vekk satsingen på egen plattform.

Selskapet har også forpliktet seg til å fortsette utviklingen av deres operativsystem Blackberry 10, som med versjon 10.3.3 er lovet til mars neste år, med planlagte forbedringer knyttet til personvern og sikkerhet.

30 millioner brukere

På høyden hadde Blackberry over 80 millioner aktive brukere verden over. Dette var ikke lenger siden enn i desember for tre år siden. Siden har brukerbasen skrumpet inn betrakelig og teller nå rundt 30 millioner.

Til toppen