AVGs nye personvernpolicy vekker oppsikt. (Bilde: Skjermbilde, digi.no)
Installasjonen av AVG AntiVirus Free Edition, programvaren som leverandøren vil tjene penger på ved å selge visse brukerdata til tredjeparter. (Bilde: Skjermbilde, digi.no)

AVG AntiVirus

Skal selge søke- og nettleserhistorikken din

Et av verdens mest brukte sikkerhetsprodukter står for innsamlingen.

Gratisutgaven av antivirusverktøyet fra selskapet AVG er blant verdens mest nedlastede Windows-programmer. Det utgjør det ene sikkerhetsproduktet mange har installert på pc-en, og for mange er dette mer enn tilstrekkelig.

Les gjerne også denne: AVG kjøper Norman Safeground

Nye personvernregler

I går kunngjorde AVG at selskapet har endret personvernpolicyen, med virkning fra og med den 15. oktober. Av de nye reglene går det klart fram at selskapet aktivt samler inn både identifiserende og ikke-personlige data gjennom antivirusverktøyet.

En del av dette dreier seg om registrering av potensiell skadevare og om bruken av AVGs egne produkter hos brukeren. Dette brukes av selskapet til å forbedre egne produkter. Det er ingenting uvanlig ved dette.

Ikke første gang: «Antivirus» fra AVG kastes ut 

Salg av brukerdata

Men med gratisutgave av AVG AntiVirus samler selskapet også inn en rekke data som selskapet selger til tredjeparter.

Dette inkluderer:

  • En annonse-id som identifiserer enheten.
  • Nettleser- og søkehistorikk, inkludert metadata.
  • Hvilken internettleverandør eller mobilnettverk som brukes.
  • Informasjon om andre applikasjoner som er installert på enheten og hvordan disse brukes

AVG understreker at selskapet ikke videreselger informasjon som åpenbart kan identifisere brukeren, men innrømmer at blant annet nettleserhistorikken kan inneholde data som kan identifisere en bruker. Selskapet vil anonymisere dette – dersom dette oppdages. 

Ifølge Wired UK har også tidligere utgaver av AVGs personvernpolicy oppgitt at selskapet samler inn data om blant annet søkeord, men at det ikke tidligere har blitt oppgitt så tydelig at slik historikk selges til tredjeparter.

Advarer om pengene på «den andre siden»: – Vanskelig å få tak i antivirus-forskere 

«Gratis»

Det koster tid og penger å utvikle programvare. Ethvert kommersielt selskap som utgir programvare, gjør dette for å tjene på det, enten direkte eller indirekte.

Da digi.no besøkte AVG, som den gang het Grisoft, i 2007, ble vi fortalt at selskapet tjente på gratisutgaven gjennom PR-effekten det førte med seg. Et godt gratisprodukt for forbrukere er med på å markedsføre et potensielt enda bedre betalt produkt for bedrifter.

Når AVG nå i tillegg må selge brukerdata, tyder dette på at denne tidligere tilnærmingen ikke lenger er tilstrekkelig.

Bakgrunn: Tjener penger på å gi bort antivirus

Spionvare?

Til Wired sier personvernspesialisten Alexander Hanff, som driver selskapet Think Privacy, at slik salg av nettleser- og søkehistorikk gjør at AVG nå hører hjemme i spionvarekategorien.

– Antivirusprogramvare kjøres på enhetene våre med økte privilegier, slik at de kan oppdage og blokkere skadevare, annonsevare, spionvare og andre trusler, sier Hanff. Han mener derfor AVGs salg av slike data er høyst uetisk og fullstendig misbruk av tilliten brukerne har til sikkerhetsprogramvare.

Han oppfordrer derfor brukerne til umiddelbart å avinstallere produktet og å finne et alternativ. Det finnes en rekke alternativer, også gratisutgaver. Men også disse ønsker å tjene penger, så det kan være lurt å finne ut hvordan dette gjøres før man velger et alternativ.

Leste du denne? – Overdreven frykt for mobilskadevare 

Til toppen