Nå blir det mulig å skype uten å ha Skype. Muligheten rulles først ut til amerikanske og britiske brukere, og til resten av verden snart.

Skype angriper Hangouts - og kopierer norske Appear.in

Nå blir det mulig å skype – uten å ha Skype.

Skype kunngjør en «liten endring, som vil spille en stor rolle» i hvordan folk bruker tjenesten.

Du trenger ikke lenger å ha programmet installert. Nå er det webutgaven som gjelder. I tillegg kan brukerne enkelt invitere andre til en Skype-samtale, eller -gruppesamtale, bare ved å dele en lenke.

Skype uten Skype

– Du kan starte, dele og bli med i en samtale fra Windows- eller Mac-utgaven, eller webutgaven i USA og Storbritannia. Gjester kan ta del i samtalen med webutgaven av Skype. Eller hvis du har Skype-konto kan du også bruke Skype-appen for iPhone, iPad og Android, heter det i kunngjøringen.

Videre blir det også mulig å dele en lenke til en samtale fra mobilappene i løpet av kort tid. Utrulling starter i Amerika og Storbritannia, før resten av verden følger innen par uker.

Nå dette kommer blir det altså mulig å skype uten å ha Skype.

Eller sagt på en annen måte blir det mye enklere å bruke Skype. Man trenger verken å ha konto, forholde seg til en adressebok eller ha programmet installert, men kan snarere starte og dele en Skype videosamtale og/eller chat og invitere deltakere ved å sende en hyperlenke.

Skype bør dermed like enkel å bruke som Googles konkurrerende Hangouts.

Skype har også utviklet funksjonalitet som sin universale språkoversetter, som ytterligere kan lokke brukere over fra alternative løsninger.

Les også: Norske Appear.in sier de vil bli like store som Snapchat

Hva betyr dette for Telenor-eide appear.in?

Den norske tjenesten Appear.in, som sorterer under Telenor Digital, er en av pionerene med en løsning for gruppevideosamtale rett i nettleseren, uten behov for verken plugins eller annen programvare.

At Microsofts Skype nå får mange av de samme mulighetene, tar de heldigvis ikke så tungt.

– Joda, det er ganske likt det vi tilbyr, vedgår markedssjef Ingrid Ødegaard i Telenor Digital når digi.no ringer.

– Men dette er ikke spiker'n i kista for appear.in?

– Nei, på ingen måte. Vårt langsiktige mål er å få brukerne til å bruke mer video.

All konkurranse er bra, mener Ødegaard.

– Hvis vi har inspirert noen til å gå i retning av enklere løsnigner for brukerne, synes vi det er positivt. Folk kan bruke video til å kommunisere enda mer. Det er også bra for oss. Ellers fokuserer vi stort sett på å lage vårt produkt ut ifra tilbakemeldinger fra våre egne brukere, sier hun.

At Telenor har fordeler av at flere bruker videosamtaler, og dermed også mer databruk hvis dette skjer over mobilnettet, er åpenbart.

Appear.in retter seg for øvrig mer mot en yngre målgruppe, ikke minst elever ved videregående skole. De jobber aktivt med å involvere tenåringer også i selve utviklingen.

– Vi har flere ambassadører i videregående skole som vi møter på jevnlig basis. Målet vårt er å lage noe som funker skikkelig godt for dem, sier Ødegaard.

Husker du? Telenor ga opp strømmetjeneste. Ble utkonkurrert

Til toppen