Stadig mer kartdata lages av brukerne selv

Brukerlaget innhold til digitale karttjenester vil bli enda viktigere i årene som kommer.

Selskapet Keyhole la på mange måter grunnlaget for en trend som analyseselskapet ABI Research mener bare vil vokse raskere og raskere i årene som kommer, nemlig brukergenererte geografiske data. Keyhole, som ble kjøpt av Google i 2004, var forløperen til det vi i dag kjenner som Google Earth.

I dagens Google Earth kan brukerne se geografisk lokalisert informasjon lagt inn av brukerne flere andre tjenester, blant annet Panoramio, Wikipedia og Google Earth Community Forum. Dette inkluderer alt fra bilder til reisetips.

    Les også:

Etter at navigasjonsenheter av ulike slag nærmest har blitt allemannseie de siste, har selskapene som leverer disse enhetene begynt å se seg om etter muligheter for å legge til ny funksjonalitet. Delvis håper de å oppnå dette ved å få bedre kontroll over kartleverandørene, Nokia har kjøpt Navteq, mens Garmin og TomTom kjemper innbyrdes om å få kontrollen over Tele Atlas.

ABI Research mener at tradisjonelle kartproduksjonsteknologier snart ikke vil i stand til å generere og oppdatere den eksponentielt voksende mengden med nødvendige kartdetaljer og interessepunkter, noe ikke minst folk til fots, utstyrt med navigasjonshåndsett, vet å sette pris på.

Mye brukergenerert innhold i Google Earth om Vatikanet.

Analyseselskapet mener at brukergenerert innhold for interessepunkter i stadig større grad vil dominere, siden disse bidragsyterne er mer dynamiske av natur. Innen 2012 tror ABI Research at en stor del av alt kartinnhold og alle interessepunkter vil bli generert av brukerfellesskap som vil ha mer enn 50 millioner medlemmer.

- TomTom Map Share er den første kommersielle implementeringen av teknologi for brukergenerert kartinnhold direkte på en personlig navigasjonsenhet, sier Dominique Bonte, analytiker i ABI Research, i en pressemelding.

- Kartkorreksjoner og nye interessepunkter kan legges inn i enheten underveis og umiddelbart lastes opp og deles med resten av TomTom Maps Share-fellesskapet, sier Bonte og legger til at Automotive Navigation Data (AND) nylig har sluppet en betaversjon av en karttjeneste, Map2.0, som lar registrerte brukere rette opp feil de oppdager i kartene. Dette gjør det raskere og billigere for AND å produsere oppdaterte kartdata.

Men det finnes også kart som er hundre prosent fellesskapsdrevne. Dette inkluderer OpenStreetMap-prosjektet. Foreløpig er detaljene stort sett ganske grove, bortsett fra i Nederland, Storbritannia og Tyskland, hvor svært mange detaljer nå har kommet med.

Det finnes også flere åpne fellesskap hvor deling av interessepunkter. Dette inkluderer GPS-Waypoints, TellmeWhere og GyPSii. Enkelte av disse skal også ha trukket til seg viktig, risikovillig kapital. I første omgang vil prosjektene forsøke å tjene penger på annonser, men ABI Research mener det fortsatt kan finnes en mulighet for å kunne selge innholdet til leverandører av navigasjonsutstyr.

Til toppen