THE BIG APPLE: New York er et godt alternativ til Silicon Valley for norske IT-oppstarter som ønsker å prøve seg i Amerika, mener kronikkforfatteren. (Foto: Reuters)

KOMMENTAR: «Silicon Alley» lokker

Stirr deg ikke blind på Silicon Valley

KOMMENTAR: IKT-Norge snakker varmt om New York.

Fredrik Syversen er direktør for næringsutvikling i IKT-Norge.
Denne uka tar vi med oss tre mindre selskaper til den mindre kjente festivalen Northside som går i tidsrommet 10. – 13. juni.

Der skal vi legge såkorn for bedre og mer utbredt samarbeid med innovasjonsmiljøer på Amerikas østkyst. Det er starten på et samarbeid initiert av Generalkonsulantet i NY, Oslo Business Region og IKT-Norge.

Selskapene som reiser over er Xeneta, Filmgrail og Kite. Dette er svært forskjellige selskaper, men med én fellesnevner.

Alle ser på New York som et mulig førstested i USA, og de har en klar formening om at dette er stedet for å lykkes med sin teknologi.

Silicon Alley

Mye av tankegangen går på at vi ikke bare må jakte investorer (Silicon Valley) men at markedet og kundene finnes på østkysten. Dette følger de siste ukers debatt som blant annet lederen av Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth har vært sentral i.

New York skiller seg fra vestkysten ved å være den desidert største markedsplassen for ny teknologi og innovasjon. Til «Silicon Valley» (California) reiser man for å utvikle produktet og firmaet, men skal det skal selges må man reise til «Silicon Alley» (New York).

Magnet

Østkysten har alltid vært en magnet for progressive forskningsmiljøer, kapital og verdens mest talentfulle og kreative mennesker. Økonomisk vekst, markedstilgang og økende investeringsvilje smører dynamikken.

Flere billige direkteruter med fly har gjort markedet i New York tilgjengelig i økende grad for norske entreprenører, og strømmen av norske bedrifter og gründere ventes å øke tilsvarende.

Raskest voksende

New York har i løpet av kort tid utviklet seg til å bli det nest største (det største er Silicon Valley) og raskest voksende startup-markedet i verden. Over 10 prosent av Fortunes 500 topp-rangerte selskaper har sitt hovedkvarter i eller rundt New York, med en større tetthetsgrad enn noe annet sted i Amerika.

New York har gått fra å være et sted tilnærmet blottet for høyteknologiindustri til å bli en av de mest attraktive vertskapsbyene for innovasjon.

I løpet av tre år tiltrekker byen seg mer enn 3 milliarder dollar i investeringer i teknologisektoren. Dette er fortsatt et langt stykke bak San Francisco Bay Area, men godt foran Boston og alle andre teknologi-hubber i USA. Mellom 2003 og 2013 vokste de lokale investeringene i sektoren med 240 prosent, noe som tilsvarer en årlig vekst på 13,3 prosent. Tilsvarende opplevde Silicon Valley en vekst på 6,4 prosent, mens delstaten Massachusetts hadde - 1,7 prosent (negativ vekst, red.anm.).

Næringer som ny teknologi, underholdning, markedsføring, finans, handel, forlagsbransje, mote, kommunikasjon og media er alle svært sterke i New York. Byen trekker til seg de beste innen disse feltene fra hele verden. Vi som tech-næring må reorientere oss mot flere områder i USA og ikke bare stirre oss blinde på Silicon Valley. Jeg tror vi vil tjene på det.

Til toppen