Jean Baptiste Huyhn selger svært godt av mattespillet sitt, som nå også har fått en internasjonal pris. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Suksess for mattespill

Million-omsetning for Oslo-lærer.

Jean Baptiste Huyhn selger svært godt av mattespillet sitt, som nå også har fått en internasjonal pris.
Jean Baptiste Huyhn selger svært godt av mattespillet sitt, som nå også har fått en internasjonal pris. Bilde: Marius Jørgenrud

Han ønsker å revolusjonere måten vi lærer oss matematikk på. Før sommeren kom den fransk-norske lektoren med sitt første spill, og gikk rett til topps i App Store.

Jean Baptiste Huyhn og selskapet hans WeWantToKnow har nå solgt nærmere 40.000 eksemplarer av mattespillet DragonBox.

Det betyr at utgivelsen, der selv små barn klarer å løse avanserte ligninger etter kort tid, er en dundrende suksess,

Spillet har omsatt for over en millioner kroner, forteller Huyhn til digi.no.

Selv med fordelingen der Apple eller Google tar 30 prosent av inntektene betyr det at gründeren dermed tjener langt mer som spillutvikler enn han gjorde som lærer ved Elvebakken videregående skole.

Spillet ble i sin tid utviklet hjemme i stua, men selskapet WeWantToKnow har siden sist flyttet inn i nye lokaler i Forskningsparken på Blindern.

- Vi holder nå på med planene for neste spill, sier investor Christen Krogh, som er tidligere teknologidirektør i Opera Software.

Vant internasjonal pris

DragonBox har vekket oppsikt også utenfor landegrensene. I forrige uke hentet spillet hjem en gullmedalje for beste spill under Serious Play Awards i Los Angeles.

Dette er en prisutdeling som hedrer spill myntet på bedrifter, militæret og utdanning eller hjemmelæring. Foruten gullet stakk DragonBox like godt av med utmerkelsen «Best of Show» i konkurranse med 18 andre såkalte seriøse spill.

Akkurat hva som er neste spill ut, er foreløpig ikke kjent. Huyhn har tidligere fortalt til digi.no at han planlegger å lage spill som dekker hele matematikkpensum.

    Les også:

Til toppen