Telenor i dansk fusjon med TeliaSonera

Som ventet: Slår seg sammen og får 3,5 millioner mobilkunder.

De er utfordrere i Danmark, ikke markedsledende som i sine respektive hjemland. Begge har fått slite i kampen mot det tidligere danske telemonopolet i form av TDC.

I fjor valgte Telenor og TeliaSonera å slå sammen sine danske mobilnett til felles infrastruktur for å dele på kostnadene.

Derfor er det lite oppsiktsvekkende at partene nå går et skritt videre og fusjonerer virksomhetene sine i Danmark. Dette er noe alle har ventet.

Fusjonen vil skape «en robust utfordrer» i mobilmarkedet med rundt 40 prosent markedsandel og rundt 3,5 millioner abonnenter, ifølge Telenors pressemelding onsdag morgen.

– Behovet for en slik konsolidering i det danske telemarkedet har vært åpenbar en stund, som følge av at operatørene opplever vedvarende utfordringer med omsetning og lønnsomhet, noe om begrenser mulighetene for innovasjon og investeringer, opplyser selskapene.

Tidligere i år skrev digi.no at Telenor ga bort simkort med gratis datapakke i det danske markedet, noe som vitner om hvor tøff konkurransen er i vårt naboland i sør.

Det fremgår ikke hva det nye felleseide selskapet skal hete.

Telenor og TeliaSonera skal eie 50 prosent hver, med lik representasjon i styret. Det er enighet om alle sentrale betingelser i avtalen.

Opprettelsen av det nye teleselskapet krever imidlertid godkjennelse fra EU-kommisjonen, men legger opp til at de får grønt lys til å kunne gjennomføre sammenslåingen i løpet av 2015.

Sammenslåing i Norge

I Norge forsøker TeliaSonera å overta Tele2 Norge, og dermed sikre seg samme markedsandel i Norge som de nå vil få i Danmark gjennom avtalen med Telenor.

Mens de i Norge ønsker å ta opp kampen med Telenor om mobilkundene, ønsker de altså å samarbeide med den norske telegiganten i Danmark. I Norge har Telenor en markedsandel på over 50 prosent alene.

Det norske Konkurransetilsynet har imidlertid gitt beskjed om at de vurderer å stanse denne sammenslåingen av frykt for høyere mobilpriser og dårligere kvalitet på tjenestene.

    Les også:

Til toppen