VISUAL VOICEMAIL

I dag aktiverer Telenor det Netcom lanserte for 7 år siden

– Det er en understatement at dette har tatt tid.

2009 ringte: Telenor og informasjonssjef Anders Krokan kan omsider lansere visual voicemail til kunder med iPhone, noe andre teleselskaper kom med for over 7 år siden.
2009 ringte: Telenor og informasjonssjef Anders Krokan kan omsider lansere visual voicemail til kunder med iPhone, noe andre teleselskaper kom med for over 7 år siden.
8. juli 2016 - 09:57

Netcom lanserte tjenesten «visual voicemail» i juli 2009.

Ganske nøyaktig 7 år og 2 dager senere gjør Telenor det samme. De lanserer i dag.

Enkelt forklart er dette talepostkassen i form av en applikasjon på telefonen. Du får en visuell fremstilling av mobilsvar som minner om en ordinær innboks.

Dermed trenger man ikke lenger å ringe mobilsvar, men kan enkelt spille av meldingene, sortere dem, pause, spole eller videresende.

Foreløpig er det kun støtte for iPhone (modell 4s og nyere), men det jobbes med Android-støtte også.

Ting tar tid

 – Det har tatt tid å få dette plass, det har det. Årsaken er rett og slett kombinasjonen av at det har vært mer teknisk utfordrende å implementere, samt at det ikke har vært høyest prioritert blant alle mobillanseringene vi har hatt. Godt endelig å ha det på plass, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor Norge til digi.no.

Selv om selskapet vedgår å ikke ha prioritert en tidligere lansering, innrømmer de at tjenesten har vært etterspurt blant kundene.

– Vi har merket etterspørselen etter dette. Ikke minst blant bedriftskunder er det flere som nevner visual voicemail, til og med i anbudsprosesser, fortsetter Krokan.

I 2011 uttalte Krokan følgende til nettstedet Droidnytt:

«Telenor er i ferd med å skifte ut voicemail-plattformen vår. Den nye plattformen sikrer tilgang til Visual Voicemail, og vi ser frem til etter hvert å rulle ut denne tjenesten. Vi tar sikte på både å inkludere iPhone og Android»

– I lys av de uttalelsene er det ikke bare en glede, men en lettelse å endelig å ha dette på plass. Det er en understatement å si at dette har tatt tid, sier Krokan i dag når digi.no minner ham på det han uttalte for fem år siden.

Konkurrenten kan ikke annet enn å ønske velkommen etter.

– Det er alltid hyggelig å være først ute med noe. Vanligvis tar det ikke så lang tid, men vi får si velkommen etter, er reaksjonen fra kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i Telia Norge.

Verken Telia eller Telenor har innført visual voicemail-støtte for andre mobiltelefoner enn iPhone. I Telias tilfelle foreligger det heller ingen planer om å utvide støtten til andre telefoner, ifølge Scheen.

Håper på Android-støtte

I meldingen der Telenor kunngjøring lanseringen fredag, sier Bjørn Ivar Moen, leder av mobilvirksomheten i Telenor at nå som iPhone-støtten er på plass, håper de at «også Android-brukere etter hvert skal få glede av denne nyttige tjenesten».

Når dette vil komme på plass, er foreløpig uvisst.

– I lys av tidligere uttalelser våger jeg ikke å anslå noe tidsmessig, annet enn at jeg kan forsikre at vi jobber for å få dette på plass også for Android-telefoner, sier Anders Krokan.

Inntil videre er det altså Telenor-kunder med iPhone 4s eller nyere som kan benytte seg av tilbudet, som er inkludert i alle abonnementene deres. Det går med datatrafikk til å laste ned meldingene, men størrelsen er lav, blir det opplyst.

Telenor har laget en oppskrift for hvordan kundene kan ta tjenesten i bruk:

  1. Oppdater iOS til siste versjon.
  2. Send Bestill VVM til 1999 og vent på en bekreftelse på at tjenesten er aktivert.
  3. Gå inn på "Innstillinger", "Generelt", "Om" og godta oppdateringen av operatørinnstillingene (Telenor 24.2) som dukker opp på skjermen. Deretter må telefonen restartes.
  4. Etter at telefonen har slått seg på igjen, dobbeltrykk på hjemknappen for å åpne alle åpne applikasjoner og avslutt "Telefon"-applikasjonen.
  5. Gå inn på "Telefon"-applikasjonen og trykk på "Telefonsvarer" for å konfigurere Visual Voicemail.
  6. Her blir du bedt om å lage et passord på mellom 4 og 6 siffer. Ikke bruk 1111, 0000 og 1234. Passordet brukes når du skal høre dine svarermeldinger fra en annen telefon enn din egen, eller om du ringer opp MobilSvar fra utlandet
  7. Du kan også lese inn en personlig velkomstmelding eller bruke din eksisterende personlige velkomstmelding ved å velge "Tilpasset" i førstegangsmenyen eller ved å gå inn i menyen kalt "Hilsen".
  8. Visual Voicemail er nå aktivert og klar for bruk.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.