NEDBEMANNING

Telenor varsler masseoppsigelser i Norge

– Kynisk og forkastelig, sier fagforeningen.

TELENOR KUTTER IGJEN: I bedriftsdivisjonen ryker 60 stillinger, i all hovedsak på Fornebu. I tillegg ryker drøyt 120 andre stillinger når en rekke kontorer legges ned.
TELENOR KUTTER IGJEN: I bedriftsdivisjonen ryker 60 stillinger, i all hovedsak på Fornebu. I tillegg ryker drøyt 120 andre stillinger når en rekke kontorer legges ned. Illustrasjon: digi.no
24. okt. 2016 - 13:51

I dag klokken 12 fikk nesten to hundre Telenor-ansatte den triste beskjeden at de mister jobbene sine. En rekke avdelinger legges ned.

Under 4.000 ansatte i Norge

Telenor hadde for noen år siden godt over 10.000 ansatte bare i Norge. Den tiden er forbi for lengst.

Det skyldes en rekke kuttrunder og tjenesteutsetting, men også salg av virksomhet og omstilling i takt med endrede kompetansebehov.

Etter at dagens varslede kutt er iverksatt i løpet av neste år vil det være noe under 4.000 stillinger igjen i Norge, bekrefter kommunikasjonsdirektøren Torild Uribarri overfor digi.no

Virksomheten i Førde og Steinkjer avvikles. Kundesenteret for bedrift i Stavanger blir også lagt ned. Dessuten blir kontoret på Lillehammer avviklet. Der skal de ansatte bli overført til Fåberg.

Endelig er det vedtatt en omorganisering i bedriftsdivisjonen, der bemanningen skal ned anslagsvis 20 prosent. Telenor opplyser at sistnevnte overtallighet i all hovedsak skjer ved hovedkontoret på Fornebu.

Telenor bekrefter masseoppsigelsene selv i en melding sendt ut mandag klokken 12.20. De opererer med 182 overtallige, som altså mister jobbene sine.

Lover tett oppfølging

Det er ingen lett beslutning å legge ned arbeidsplasser, men samtidig må vi fornye og endre kompetansen vår, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge i en melding.

– Mange medarbeidere som har stått på og gjort en god jobb for Telenor i mange år har i dag fått en tung beskjed. De skal nå få tett oppfølging i den videre prosessen, lover Svendsen.

Målet er at selskapet skal lede an i digitaliseringen av Norge. Det, poengterer Svendsen, innebærer at de oftere enn før må gjøre endringer i organisasjon og måten de jobber på.

– Kynisk og forkastelig

I Førde blir 17 medarbeidere berørt når kundeservicekontoret etter planen blir nedlagt 31. mars til neste år. Ytterligere seks ansatte her går av med AFP inneværende år.

El & IT-forbundet raser mot kuttplanene og frykter for kompetansen som er bygget opp over tid. I en pressemelding fra hovedtillitsvalgt og konserntillitsvalgt for El & IT-forbundet i Telenor Norge heter det:

– At Telenor gevinstregner på å flytte arbeidet over til nyrekrutterte medarbeidere i Rørvik, som de har tenkt å gi 150.000 kroner mindre i året for den samme jobben, er rett og slett kynisk og helt forkastelig.

Telenor Norges kommunikasjonsdirektør Torild Lid Uribarri sier til digi.no at hun kjenner seg ikke igjen i disse tallene fra El & IT.

– Den påstanden er satt veldig på spissen, for å si det rett ut. Kundesenteret vårt i Førde jobber mye med spesialiserte oppgaver, blant annet provisjonsberegninger overfor forhandlernettverket vårt. Vi ønsker å flytte prosessene sammen slik at alt blir håndtert ett sted. Rørvik-kontoret er stort, Førde er dessverre blitt mindre over tid. I en overgangsfase fram til Førde legges ned vil vi drive intern kompetanseoverføring. I en overgangsperiode har vi sagt at vi trenger noen ekstra hoder og hender, men det er noe helt annet enn det forbundet hevder her, sier Uribarri.

– Kutter på grunn av digitalisering

Ifølge Telenor er digitalisering årsaken til at de nå velger å kutte over 180 stillinger.

– Dette dreier seg om digitalisering. Digitaliseringen skjer enda hurtigere enn vi antok bare for et år siden. Det medfører at vi må gjøre endringer flere steder. Mye av det er i bedriftsmarkedsdivisjonen vår. Vi legger ned kundeserviceavdelingene i Stavanger og Førde, og grunnen er at det er færre som ringer oss. Volumet er synkende, sier kommunikasjonsdirektøren.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Telenor sier de ønsker å effektivisere og peker på generelle trender i samfunnet.

– Vi vippser og bestiller matkasser på nett. Kundene våre ønsker også å foreta sine endringer på nett. Vi trenger å digitaliserere og effektivisere enda hurtigere. Det er hovedendringen vi kommuniserer i dag. Dette er sånn sett en veldig tung dag for oss. Det er en tung beskjed for de ansatte. Nå er vi mest opptatt av å gi de berørte en god oppfølging, sluttavtalediskusjoner og help til å skaffe seg nytt arbeid, sier Uribarri.

– Trist formulering av fagforeningen

Fagforbundet er heller ikke nådig om kuttene i Stavanger, en region preget av vanskeligere tider som følge av nedturen innen olje- og gass.

De peker på at Telenor Norge ikke sliter med inntjeningen. – Det er for El & IT-forbundet helt uforståelig at man velger å gjøre 84 medarbeidere i Stavanger arbeidsløse i en tid hvor muligheten for å finne seg nytt arbeid i regionen er begrenset.

Telenors kontor på Steinkjer blir lagt ned fra 31. desember 2016.  Det berører 21 medarbeidere. Dette er et miljø som ifølge El & IT har kompetanse på å gi høyhastighets internett over de gamle kobberlinjene.

Her mener fagforeningen at Telenor benytter anledningen til å kvitte seg med ansatte for å kunne legge skylden over på myndighetene.

Bakteppet er at Telenor og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er uenige om hvor lang varslingsplikt det bør være for deler av moderniseringen på kobberlinjer.

– Jeg synes det er en trist måte av El & IT å formulere seg på. Kontoret vårt på Steinkjer har drevet med kobberbredbåndmodernisering i mange år og har gjort en fantastisk jobb. Vi ønsket å bruke det kontoret videre, nettopp for å rulle ut fibernoder for å gi høyhastighetsbredbånd til mange kunder. Vi har hatt en dialog med myndighetene om dette i hele 2016, fordi vi mente 6 måneder varslingsplikt burde være riktig. Der er ikke myndighetene enige med oss, de mener det skal være 3 år. Vi har selvfølgelig klaget på dette, men ikke fått noen indikasjoner på at myndighetene vil fravike varslingsplikten. Vi kan ikke sitte å vente på det vi opplever som en gammeldags regulering, men må ta andre valg i mellomtiden, og gi høyere bredbåndshastigheter til kunder på andre måter, som fiber og mobil som vi selvfølgelig ruller ut hele tiden.

I deler av kobbernettet der Telenor ikke har operatørkunder, som har kjøpt kapasitet (les konkurranse), ser derimot Telenor for seg at de fortsatt kan rulle ut fibernoder, for da trenger de ikke å varsle.

– Avviser du at Telenor legger skylden for nedleggelsen av Steinkjer-kontoret over på myndighetene?

– Vi ønsker ikke å skylde på myndighetene på noen som helst måte. Vi er nødt til å ta konsekvensene av den reguleringen som er, sier Uribarri.

Fagforbundet hevder på sin side at avdelingen på Steinkjer skulle legges ned uansett pålegg fra Nkom og at bakgrunnen er ønske om kostnadskutt. Til det svarer Telenors kommunikasjonsdirektør dette:

– Den avdelingen jobber med modernisering og oppgradering til VDSL i stor grad. Når vi varslet en stor satsing på fibernode i fjor skulle vi bruke Steinkjer-avdelingen til det. Nå får vi ikke gjort det. Per i dag sitter de med svært lite arbeidsoppgaver. Det er etter dialogen med myndighetene at vi ser at det ikke er hensiktsmessig at det sitter ansatte i Steinkjer uten arbeidsoppgaver, det er ikke bra for noen, mener Torild Lid Uribarri.

El & IT er også svært kritiske til at en stor andel berørte i Steinkjer og Førde er i en alder hvor de risikerer å miste pensjonsrettigheter i AFP-ordningen.

– Velkjent øvelse

– Dette er helt i tråd med det Telenor har sagt tidligere. Kundeservice er veldig utsatt når det digitaliseres, som de sier nå. Det er en ganske velkjent øvelse for et stort selskap som Telenor, hvor det med jevne mellomrom er nedskjæringer. Selv med dundrende overskudd og milliardinntekter må man likevel forta moderniseringer i et sett. Da er det raskere å skjære av greina enn å pode på nye greiner, sier journalist Varog Kervarec i Inside Telecom.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.