KOMMENTARER

Ti amerikanske tips for å lykkes

KOMMENTAR: Hva kan en serie-gründer lære norske oppstartsselskaper?

Den amerikanske venture-kapitalisten og seriegründeren Bill Reichert besøkte Oslo denne uken. Han presenterte sine topp-ti nye regler for en vellykket start-up.
Den amerikanske venture-kapitalisten og seriegründeren Bill Reichert besøkte Oslo denne uken. Han presenterte sine topp-ti nye regler for en vellykket start-up. Bilde: Astrid Lund, Forskningsparken
19. okt. 2012 - 15:40

Det spirer og gror godt i den norske floraen av nye teknologiselskaper, og interessen for innovasjon og entreprenørskap er høy.

Denne uken ble «Oslo Innovation Week» arrangert for syvende gang, og i den forbindelse besøkte den amerikanske venturekapitalisten Bill Reichert Oslo. Reichert har vært med å starte en rekke teknologiselskaper i USA og jobber nå med Garage Technology Venture, som ledes av Guy Kawasaki, den tidligere sjef-evangelisten i Apple.

Nå er det ikke ofte vi i digi.no kommer med «selvhjelps-saker» ala: Slik blir du suksessfull, men denne gangen gjør vi et unntak. Reichert har nemlig noen svært gode og tankevekkende poenger som kan nytte til inspirasjon for de som kanskje går med en «gründer» i magen.

Reichert tar tak i en del gamle og etablerte sannheter om hvordan man lykkes som gründer og presenterer «de nye reglene» som gjelder. Under har du listen:

Gammel regel: Tjen penger

Ny regel: Skap verdi

Starter du opp med mål om å tjene penger så vil du ikke lykkes. De virkelig vellykkede selskapene skaper verdier gjennom for eksempel forandre livet til sine brukere. Et eksempel: Facebook eller Google.

Gammel regel: Man trenger en brilliant gründer

Ny regel: Man trenger et brilliant team

Selskaper som er startet av en enkelt person mislykkes nesten alltid. Alle har nemlig noen svakheter og styrker. Steve Jobs startet ikke Apple alene, og uten et geni som Steve Wozniak hadde selskapet nok aldri sett dagens lys.

Gammel regel: «Plan the work – work the plan»

Ny regel: Planlegg underveis

Verden forandrer seg så fort at når du har laget ferdig planene så er de allerede utdatert. Bedriftene som Garage har investert i, får beskjed om å bruke maksimalt 24 timer på forretningsplanen før de tester den ut på kundene.

Gammel regel: Fiasko er ikke et alternativ

Ny regel: Fiasko er påkrevet.

Her brukte Reichert basketstjernen Michael Jordan som bilde. Han er kjent som verdens beste spiller gjennom tidene. Men han bommet mange ganger flere enn de andre spillerne i MBL. Men han kastet også langt flere baller enn de andre – derfor var han best.

– Man må feile for å vite hva som ikke virker, og hva som virker, sier Reichert.

Gammel regel: Hent inn venture-kapital

Ny regel: Bootstrap

Det er lettere enn noen gang å etablere et selskap. Takket være nettskyen kan en gründer på svært kort tid etablere en tjeneste og potensielt nå ut til et publikum på milliarder av mennesker. De er den gode nyheten. Baksiden er at de samme mulighetene har nettopp milliarder av mennesker. Konkurransen er derfor knallhard. Derfor: Sørg for å få momentum før du søker kapital. Inntil det skjer, finansier oppstarten selv.

Gammel regel: Bruk sunt norsk bondevett

Ny regel: Bruk sunt globalt bondevett.

Før hentet gründere inn råd og veiledning fra sine umiddelbare omgivelser og i sitt lokalmiljø. Men skal du lage et selskap som har globale ambisjoner må du hente informasjon på global basis.

– Om du vil bli global så bør man ikke starte en «dot.no», oppfordret Reichert.

Gammel regel: Vær først ute

Ny regel: Vær rask til å tilpasse deg

Det er bare tull at det er et fortrinn å være først i et marked. Da tar det både lengre tid og det koster mer. Når markedet utvikler seg så kommer det en horde med selskaper. Husker du for eksempel Word Perfect?

- Vær rask å tilpasse deg markedet – men ikke vært først, råder den amerikanske venturekapitalisten.

Gammel regel: «Build and they will come»

Ny regel: «If they will come – we will build it»

Selv om du lager et fantastisk produkt, så selger det ikke av seg selv, noe en del tror. I stedet bør du sjekke ut hva markedet vil ha, selge det og så lage det. Reichert trakk frem harddiskprodusenten Seagate. Deres strategi er nå å selge, designe og produsere. Ikke omvendt.

Gammel regel: Utviklingen skyter fart

Ny regel: Forandring tar tid

Det er ikke riktig at utviklingen stadig går raskere, mener Reichert som minnet forsamlingen på at den teknologien som hadde størst utbredelse i det 20. århundre faktisk var radioen, etterfulgt av tv-en.

– For 20 år siden ville ingen trodd at webben er så primitiv som den faktisk er i dag, mente Reichert som minnet publikum på at prosesser tar tid.

Gammel regel: Innovasjon blir drevet av teknologi

Ny regel: Mennesker trumfer teknologi

Å forstå folks behov og tenkning er kritisk. Blir du bare drevet av teknologi og ikke forstår menneskers behov, vil du mislykkes.

Hva mener du? Er Reichert inne på noe eller er rådene hans en sikker vei til fiasko?

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.