Tom Roger Sokkis har store ambisjoner med sin nye strømmetjeneste. - Vi skal ha en million brukere om to år, slår han fast til digi.no. (Bilde: Privat)

Tom Roger har gravd dypt i egne lommer for å ta rotta på de største i verden

– Vi går hardt ut!

Strømming på internett har blitt stort de siste årene. I Norge blir det stadig flere og flere youtubere.

Personene bak lager jevnlig innhold, gjerne med formål om å tjene penger på geskjeften.

I Norge er sminke-, blogge og musikkanaler svært populære. Morroguttene bak Youtube-kanalen PrebzOgDennis opplever nærmest Bieber lignende tilstander når de beveger seg ute i offentligheten, skriver Aftenposten. De unge guttene tjener millioner av kroner i året på å produsere sært og snevert innhold.

Norsk strømmetjeneste

Og dette innholdet vil den nye norske streamingtjenesten, Lavo, gjerne distribuere. Selskapet skal være en plattform for innholdsleverandører på samme måte som Youtube. 

Men de ønsker at innholdsleverandørene skal sende direkte. I tillegg tilbyr de toveiskommunikasjon mellom distributør og mottaker. Innholdsleverandørene trenger heller ikke noe spesielt utstyr for distribusjon av strømmingen.

– Når vi møter disse selvpublisistene så møter vi unge mennesker med stor forkjærlighet for det de gjør. Dette er noe de har lyst til å leve av. De har en gründermentalitet, og innholdet de leverer er som en tv-stasjon, sier Tom Roger Sokkis.

Lavo viser de gode historiene

Han står bak den norskutviklede tjenesten. Navnet Lavo har selskapet hente fra Sokkis sin samiske bakgrunn. 

I lavvoen fortelles nemlig de gode historiene. Her samles samene rundt bålet å skryter og skrøner om dagens hendelser. Tjenesten vil spille på dette. Selskapet skal levere de gode historiene via nettet i et direktesendt medium. 

Gründeren har tidligere blant annet stått bak utvikling av strømmetjenesten til TV3 sin seersuksess på nett, Paradise Hotel. 

– Med et trykk publiserer man seg selv. Folk kan se deg i løpet av ti sekunder, og de kan snakke direkte med strømmeren via en chat. Vi fokuserer på direkteinnhold, og prøver å løse et problem der Youtube bare har levert enveiskommunikasjon. 

Viktig med egen identitet

For strømmere er det viktig å bygge sin egen identitet. Youtuberne vil nemlig holde på abonnementene de allerede har, samtidig som de vil nå ut til nye potensielle seere.

– Du har din egen personlighet som du legger frem mye bedre når du har din egen kanal, hvor du selv kan bestemme hvordan du klipper og du kan lage ditt eget kjennetegn. Kjennetegn er viktig. Da får folk litt bedre tilknytning til deg. Det er det som er så spennende. Før var man kanskje fan av musikere. Nå kan man bli fan av forskjellige youtubere, sier youtuber, Elias «KimePlays» Rådlund (18), til Aftenposten.

Og det er nettopp toveiskommunikasjonen som skiller Lavo fra Youtube. I den nye norske tjenesten kan man kommunisere direkte med strømmeren. Det er viktig. Både for seer og distributør.

– Det som jeg synes er så interessant med å være youtuber, er den responsen du får tilbake. De sier til meg: «Jeg elsker hva du holder på med», «du må aldri slutte med YouTube» og «jeg er så glad i deg».

(saken fortsetter under)

Lavo fungerer for alle mobile enheter, og lar deg ved noen få tastetrykk streame direkte til folk i hele verden. Målsetningen for den norske tjenesten er å kapre markedsandeler fra Youtube.
Lavo fungerer for alle mobile enheter, og lar deg ved noen få tastetrykk streame direkte til folk i hele verden. Målsetningen for den norske tjenesten er å kapre markedsandeler fra Youtube. Foto: Skjermdump

 

– Inspirerende med kommentarer

– Det er så inspirerende å få sånne kommentarer fra fans. Du føler at du får igjen for den jobben du gjør, sier Tonje «Suck Kawaii» Mannerud til avisen.

For å få youtuberene over på Lavo skal selskapet betale strømmeren en andel av inntektene som kommer via salg av abonnementer. For å kunne chatte med innholdsleverandørene er man nemlig nødt til å betale 59 kroner i måneden. 

I Norge og resten av verden finnes det flere 100 000 bloggere og strømmere. Bare et fåtall av alle disse tjener gode penger. 

Lavo er derfor opptatt av å lage et lavterskeltilbud, og tror at de vil fylle en nisje som Youtube ikke dekker i dag. Hele verden er deres marked.

Betaler du ikke, får du bare anledning til å se på direktestrømmen. Tjenesten er utviklet for iOS og Android. Lavo lanseres i disse dager i 180 land. 

– Vi prøver å lage løsninger for de som snakker, og er opptatt av et liveprodukt. Dette er første steg inn i en verden hvor Youtube-stjernene kan snakke direkte med fansene sine, sier Sokkis.

1 million brukere

Med seg på laget har de fått med seg store mediehus og publisister. Men selskapet ønsker ikke å gå ut hvem. Enda. 

Finansieringen kommer fra Innovasjon Norge. I tillegg har de gravd dypt i egne lommer for å stable løsningen på beina. 

Lavo hostes i dag av Amazon, men selskapet er åpne for andre løsninger etterhvert.

Målsetningen er hårete. I løpet av to år skal Lavo ha minimum en million faste brukere.

– Vi går litt hardt ut for å vise at vi er seriøse. Vi har noen som løper rundt for oss, og skal på en del konferanser der youtubere fra hele verden møtes. Vi har ikke sagt at vi skal lykkes i et spesielt marked, vi ser på alle markeder som spennende. Men håper selvfølgelig at vi slår an i Europa i utgangspunktet. Vi er åpne for alt, og tilrettelegger hele tiden produktet for hva kundene og brukerne våre vil ha, sammenfatter den ambisiøse gründeren.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)
Til toppen