Tomt i norske Second Life-lokaler

DNB Nor brukte en halv million kroner på Second Life, men har bare 2-5 besøkende hver dag.

Den virtuelle 3D-verden lokket til seg en rekke bedrifter som etablerte virtuelle avdelingskontorer. Norske bedrifter var sent ute, men etterhvert kom blant annet DNB Nor på banen. Ifølge Dagens Næringsliv har de brukt en halv million kroner på satsningen, men foreløpig har de fått lite igjen for det.

- På åpningsdagen hadde vi stor trafikk, og i dagene etter var det omtrent 20 som var innom. Nå er vi nede i to til fem hver dag, sier Espen Sparre-Enger, prosjektleder for Second Life i DNB Nor, til Dagens Næringsliv.

I desember 2006 kunne digi.no fortelle om avataren Maximilian Milosz, eller Tor Karstensen som han i virkeligheten heter. Han var den første nordmannen som kunne leve på heltid av å jobbe i Second Life. Nylig kom det også frem at han har klart å omsette for 750.000 kroner i sitt første hele arbeidsår.

    Les også:

Han var en av de tidlige pionerene, og han har nytt godt av å kunne selge tjenester og virtuelle objekter til blant annet bedrifter som Sun Microsystems. Bedriftene som etablerte seg, har imidlertid slitt med å finne inntjeningsmuligheter i Second Life.

Etter at de første bedriftene satset for fullt, etablerte en rekke bedrifter seg med egne virtuelle øyer i Second Life. Noen av de satset skikkelig, mens andre først og fremst gjorde det for å henge med i tilfelle det ville bli stort.

IBM er trolig det selskapet som satser mest aggressivt på Second Life. De har investert enorme beløp, men de har samtidig vært veldig klare og tydelige på at det de tror på er Second Life eller noe lignende.

Second Life har fått mye kritikk for at det har vært ustabilt, at det skalerer dårlig og at grafikken allerede er utdatert i forhold til andre 3D-spill. Etter en lang opptur, må de nå snart bevise at de klarer å løfte seg opp et hakk. Hvis ikke spørs det om ikke de besøkende begynner å se seg om etter andre alternativer, og det er det flere av.

Konkurrenter som There.com, Whyville, ViOS, ActiveWorlds og Entropia forsøker å få til mye av det samme. Det er også konkurrenter som Multiverse som forsøker en annen tilnærming, der de isteden lager løsninger som gjør det relativt å lage sine egne verdener, istedenfor bare virtuelle øyer.

Ifølge DNB Nor, er det mellom 1200 og 1700 nordmenn som bruker Second Life. Det er i såfall alt for få til at en etablering av av et norsk avdelingskontor i Second Life vil kunne gi økonomisk avkastning på kort sikt. På den andre siden bygger bedriftene opp erfaring om et område som i en eller annen form trolig blir spennende når teknologien blir mer moden.

Til toppen