Fra pressekonferansen om samarbeidet om kunstig intelligens mellom Toyota, MIT og Stanford University. På bildet vises Kiyotaka Ise, sjef for forsknings- og utviklingsgruppen til Toyota Motor Corporation. (Bilde: Beck Diefenbach)
Toyota vil bruke kunstig intelligens til å gjøre kjøreopplevelsen i selskapets biler tryggere og mer komfortabel. (Bilde: BENOIT TESSIER)

Autonome kjøretøyer

Toyota vil gi bilene kunstig intelligens

Får hjelp fra amerikanske robot-tungvektere.

Toyota kunngjorde før helgen at selskapet skal investere 50 millioner dollar over fem år i et samarbeid om kunstig intelligens og menneske-maskin-samhandling med både MIT (Massachusetts Institute of Technology) og Stanford University.

Bilprodusenten skal etablere felles forskningssentre ved begge de akademiske institusjonene.

Robotekspert

Prosjektet skal ledes av Gill Pratt, som nylig ble ansatt som teknologirådgiver i Toyota. Han var inntil nylig programsjef i DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) og leder for etatens store robotkonkurranse, Robotics Challenge.

– Vi vil fra starten av konsentrere oss om akselerasjonen av intelligent kjøretøyteknologi, med det umiddelbare målet om å eliminere trafikkulykker og det ultimate målet om å bidra til å forbedre livskvaliteten gjennom bedret mobilitet og robotikk, sier Kiyotaka Ise, sjef for forsknings- og utviklingsgruppen til Toyota Motor Corporation, i en pressemelding.

– Dette partnerskapet, ledet av doktor Pratt, er en flott mulighet til å samarbeide med to ledende team fra to topp-universiteter. Jeg er veldig begeistret over hva denne satsningen betyr for Toyota, og jeg ser fram mot flere kunngjøringer i framtiden.

Advarer: – Vær varsom med kunstig intelligens 

Autonomi

Under pressekonferansen fredag sa Gill Pratt at prosjekt i større grad vil dreie seg om autonomien til mennesker enn til maskiner.

– Det handler om hva det betyr for en person å ha muligheten til selv å bestemme hvor og når en vil dra, uavhengig av begrensninger som alder eller sykdom, sa Pratt.

Han legger i pressemeldingen til at sentrale områder for forskningsprogrammet vil være å forbedre evnen intelligente kjøretøyteknologier har til å gjenkjenne objekter rundt kjøretøyet i ulike omgivelser, å tilby en forhøyet vurdering av omgivelsene og å samarbeide med kjøretøyets passasjerer, andre kjøretøyer og fotgjengere på en trygg måte.

Partnerskap om kunstig intelligens mellom Toyota, MIT og Stanford University - fra pressekonferansen i sept. 2015.
Fra pressekonferansen hvor partnerskapet ble kunngjort. Ved bordet fra høyre sitter Gill Pratt, Fei-Fei Li, Daniela Rus og Kiyotaka Ise. Bilde: Beck Diefenbach

Tidligere enn ventet: – Bilene kjører selv om 10 år 

Stor betydning

Forskningen ved MIT skal ledes av Daniela Rus, professor i elektroteknikk og informatikk ved MIT, som også er direktør for instituttets Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL).

– Ved CSAIL mener vi at databehandling har et enormt potensial til å forbedre alle deler av livet vårt. Vi er begeistret over samarbeidet med Toyota fordi det er få utfordringer i dag som vil påvirke så mange liv som det å kunne forbedre tryggheten og kvaliteten ved kjøreopplevelsen, sa Rus under pressekonferansen.

– Hva om biler kan bli betrodde partnere – partnere som kan hjelpe oss med å navigere gjennom en spesielt vanskelig del av motorveien, som passer på oss når vi er trøtte, og som til og med gjør tiden vår i bilen morsom? Dette er den framtiden vi bygger sammen med Toyota og Stanford.

Leste du denne? Hacket bilbremser med SMS til utbredt forsikringsboks 

Mennesket i sentrum

Det er Fei-Fei Li, førsteamanuensis i informatikk, som skal lede forskningsavdelingen ved Stanford University. Hun er i dag direktør for Stanford Artificial Intelligence Laboratory (SAIL). 

– Ved SAIL tror man på en framtid for kunstig intelligens hvor mennesket står i sentrum, på alle nivåer. Dette inkluderer sansing, oppfattelse, læring, fornuft, kommunikasjon, handling og samhandling. Med utgangspunkt i menneskesentrisk, kunstig intelligens, er det ingen bedre plattformer til å drive forskningen vår enn biler og robotikk, sa Li under pressekonferansen.

Det er mange problemstillinger ved mer eller mindre selvkjørende biler som det gjenstår å løse. En del handler ikke om teknologi, men om moralske aspekter. Men det er også mye atferd i trafikken som utviklerne av slike systemer ennå ikke har tatt høyde for.

Et slikt eksempel ble nylig avdekket i USA i forbindelse med en syklist som ikke stod helt rolig i et kryss med stoppskilt i alle fire retninger. Da slett Googles selvkjørende bil med å beslutte hva den skulle gjøre.

Les mer her: Slik kan man forvirre selvkjørende biler 

Til toppen